nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

11.12.2015 Tuinmateriaal gaat in 2015 vlot over de toonbank

Als landbouwers geen faire prijs krijgen voor hun producten, dan weegt dat op hun investeringslust. De forse daling in de verkoopcijfers van tractoren (-20%) en landbouwmachines (-20 tot -40%) liegt er niet om. Fedagrim, organisator van het mekka van de mechanisatie (lees: Agribex), constateert dat tuinmateriaal de dans ontspringt en kan dat ook verklaren. Voor (gazon)maaiers, haagscharen en kettingzagen is er een ander koperspubliek dan de door crisis geteisterde landbouwers. Essentieel is een goed groeiseizoen dat uitnodigt tot werken in de tuin, en op dat vlak zat het in 2015 wel goed. Nieuwe techniek doet gewoon ook kopen en de redenen zijn velerlei, van meer capaciteit tot een stillere machine die op batterijen draait.

2014 was een goed jaar wat de verkoop van tuinmateriaal betreft en 2015 is goed op weg om minstens even goed en wellicht beter te doen. “Onze verkoop is enerzijds afhankelijk van het groeiseizoen en anderzijds van de conjunctuur”, vertellen Frank Thomas en Frederic Lietaer, respectievelijk voorzitter en vice-voorzitter van de groep ‘materiaal voor tuin en groene zones’ binnen Fedagrim. Net zoals in de landbouwmechanisatie is er ook hier een trend naar vergroting van de werkcapaciteit en meer gebruiksvriendelijkheid. Over een langere termijn beschouwd zijn de verkoopcijfers van tuinmateriaal vrij stabiel.

Een doelpubliek dat geen crisis voelt, een goed groeiseizoen in 2015 en heel wat nieuwe techniek die op de markt kwam, verklaren de hoge verkoopcijfers in de eerste jaarhelft. Gert Van Thillo, coördinator Federatiewerking bij Fedagrim, ontwaart ook een bedreiging voor de sector op langere termijn. “Mensen gaan noodgedwongen steeds kleiner wonen. Een huis met tuin lijkt almaar moeilijker haalbaar. Anderzijds neemt de oppervlakte natuur en parken toe. Voor het beheer daarvan zijn ook machines nodig die een belangrijk deel van de omzet van fabrikanten en dealers uitmaken.

Al enkele jaren merken de leden van Fedagrim een stijgende interesse in robotmaaiers en batterij-aangedreven machines. Ook dit jaar is dit de trend nummer één. In de verkoopcijfers zijn robotmaaiers de zitmaaiers voor het eerst voorbijgestoken tijdens de eerste zes maanden van 2015. Ze winnen aan populariteit met een straatlengte voorsprong: bijna 13.000 verkochte robotmaaiers tegenover goed 9.700 zelftrekkende cirkelmaaiers met een ingebouwde zit. De professionalisering en het vakmanschap van dealers wordt vanuit de sector als een bonus voor de verkoop van tuinmateriaal aangestipt. “Service en vakmanschap maken het verschil”, klinkt het. Verder merken ze in de sector veel animo voor ecologische machines.

In de verkoop van tuinmateriaal is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn. De besparingen bij de overheden raken ook de groendiensten van gemeenten en andere diensten die instaan voor beheer van openbare parken en natuur in overheidseigendom. Er wordt minder budget ter beschikking gesteld voor de aankoop van machines en het aankoopproces duurt langer. Dealers en fabrikanten voelen zich ook bedreigd door de illegale import van (namaak)machines. Ongunstige wisselkoersen worden ook als een obstakel ervaren, net zoals de strenge normen voor uitlaatgassen, aantal decibels of de uitstoot van fijn stof. Wellicht verklaren die strenge normen de toenemende interesse in machines met een accu.

Tot slot nemen we er de verkoopcijfers nog even bij. Met 84.736 verkochte maaiers lag 2014 in de lijn van de verwachtingen. Fedagrim durft nu al stellen dat 2015 beter zal doen. Het aantal verkochte kettingzagen daalt al een aantal jaren en die trend zet zich voort (-4,6% eerste jaarhelft van 2015). Het marktaandeel van elektrische kettingzagen blijft wel stijgen, van 13 procent in 2011 naar een voorlopige 18 procent in 2015. De verkoop van bladblazers verloopt stabiel doorheen de jaren met gemiddeld 15.600 stuks gedurende de voorbije vier jaar. Ook bij deze toestellen is er een toename van elektrische en batterij aangedreven toestellen. De verkoop van haagscharen kent al sinds 2011 een sterke stijging. In 2014 zette de trend door met ruim 44.000 verkochte stuks. In de eerste zes maanden van 2015 waren het er alweer meer dan in dezelfde periode de voorbije jaren. Wederom is er een stijging van het marktaandeel van haagscharen op batterijen.

Meer info: Economisch dossier Fedagrim

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via