nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

24.05.2017 Tweede editie van korte-ketenweek in West-Vlaanderen

Tijdens de Week van de Korte Keten kan het brede publiek kennismaken met de talrijke hoeve- en streekproducten in West-Vlaanderen. De kustprovincie telt 117 hoeveproducenten die hun producten onder het label '100% West-Vlaams' rechtstreeks aan de consument verkopen. Het initiatief van de provinciebedrijven POM West-Vlaanderen, Westtoer en Inagro is aan zijn tweede editie toe na het succes van vorig jaar. De campagneweek loopt van 25 mei tot en met 5 juni.

De Week van de Korte Keten vindt de komende dagen plaats in het Brugse Ommeland, de Leiestreek, de Westhoek en langs de Kust. Zes nieuwe fietsroutes, tal van proeverijen en opendeurdagen bij hoeve-en streekproducenten laten het publiek kennis maken met de West-Vlaamse producten en producenten. Nog nieuw is het streekproductendorp op de beurs Hof en Huis. Tot 30 september presenteren 20 boerderijen originele hoevepicknicks. Telkens maken de bezoekers of de recreanten kennis met de ‘100 % West-Vlaamse’ hoeve- en streekproducten.

De initiatiefnemers van de Week van de Korte Keten (POM West-Vlaanderen, Westtoer en Inagro) stimuleren consumenten en horecazaken om voedingswaren aan te kopen bij lokale producenten. “De Week van de Korte Keten zorgt ook voor een extra toeristisch-recreatieve dimensie. Zes nieuwe fietsroutes, een streekproductendorp en 20 hoevepicknicks zijn een toeristische meerwaarde”, aldus gedeputeerde en Westtoer-voorzitter Franky De Block. Alle evenementen tijdens de Week van de Korte Keten zijn gebundeld in een glossy magazine dat verschijnt op 100.000 exemplaren.

Steeds meer landbouwers zijn op zoek naar nieuwe verdienmodellen om overeind te blijven en om het verschil te maken. Korte-ketenverkoop is één van de keuzes die een landbouwer kan maken om meerwaarde te creëren voor zijn landbouwproducten. Door de rechtstreekse verkoop aan de consument krijgt de landbouwer een eerlijke prijs. Niet onbelangrijk is ook de appreciatie van en het contact met de consument. Omgekeerd weet die laatste zich verzekerd van een dagvers, traceerbaar en authentiek product.

In de kustprovincie verkopen 117 landbouwers hun korte-ketenproducten onder het label 100% West-Vlaams. Bart Naeyaert, gedeputeerde en voorzitter Inagro: “100% West-Vlaams inspireert en geeft een positieve dynamiek aan de hoeveproducenten. Hierdoor kunnen ze hun bedrijfsvoering optimaliseren en dynamisch houden.” Tal van topproducten, van hopscheuten en prei tot het West-Vlaams rood rund, worden in West-Vlaamse grond gekweekt of in de provincie gemaakt. “Met topproducten van lokale topondernemers kunnen we niet anders dan slagen in de ambitie om de regio met de laagste voedselkilometers te worden”, aldus Jean de Bethune, gedeputeerde en voorzitter van de POM West-Vlaanderen.

Alle activiteiten zijn te vinden op www.weekvandekorteketen.be.

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via