nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

04.01.2017 Van boerderijfeestjes rendabele nevenactiviteit maken

Landbouwers met ondernemersbloed zoeken naar manieren om hun bedrijf te laten groeien en de toekomst ervan te verzekeren. Groeien kan door te investeren in méér, maar het kan ook door andere activiteiten een kans te geven. KVLV-Agra ondersteunt al decennialang bedrijven die kiezen voor verbredingsactiviteiten. Met de roadmap ‘feesten, vergaderen en teambuilding op de boerderij’ wil de vrouwenvereniging deze koers verder zetten. Dat KVLV-Agra een trekkersrol opneemt bij het professionaliseren van verbredingsactiviteiten is naar verluidt geen toeval. In de praktijk is het meestal de vrouw op de boerderij die als eerste interesse toont in een nevenactiviteit.

Een kluwen van wettelijke verplichtingen, dat is wat veel landbouwers tegenhoudt om een nevenactiviteit op te starten. Op de hoogte zijn van de geldende regelgeving is één ding, maar marketing is minstens even belangrijk. Hoe breng je je product of activiteit aan de man? Welke kanalen gebruik je hier best voor? KVLV-Agra helpt land- en tuinbouwers op weg met een roadmap voor het organiseren van feestjes en teambuildings op de boerderij, of het inrichten van vergaderzalen. Wie daar interesse in heeft, kan ook veel leren uit de ervaringen van collega-landbouwers. De roadmap vertelt niet alleen de succesverhalen, maar ook de hindernissen die zij dienden te overwinnen.

KVLV-Agra wil landbouwers met deze roadmap inspireren. Kathleen Janssen: “Wij geven talrijke tips over hoe je een kinderfeestje of teambuilding kan aanpakken of afstemmen op de doelgroep die je voor ogen hebt. Al kan je natuurlijk een beroep doen op je eigen creativiteit.” Het initiatief komt niet toevallig van KVLV-Agra want, zo zegt Janssen, “in de praktijk zijn het meestal de vrouwen op de bedrijven die als eerste interesse tonen in het organiseren van feestjes en dergelijke op de boerderij. Het is de bedoeling om hen te helpen deze interesse om te zetten in een rendabele nevenactiviteit.”

De roadmap stelt een aantal pertinente vragen aan de lezer. Ben ik zelf geschikt voor het organiseren van zo’n nevenactiviteit? Is mijn bedrijf geschikt? Uit deze laatste vraag vloeien dan weer andere vragen voort inzake arbeidsbehoefte, bereikbaarheid en financieringsmogelijkheden. Opdat het een succes zou worden, moet ook de omgeving mee willen. Wonen er veel potentiële klanten in buurt, ligt het bedrijf in een mooie omgeving, is er concurrentie in de buurt, enz. De grootste kluif zal een landbouwer hebben aan het hoofdstuk regelgeving want dat beslaat ruimtelijke ordening, voedselveiligheid, investeringssteun, verzekeringen, BTW, brandveiligheid, enz.

Een ander ‘noodzakelijk kwaad’ is publiciteit. Mensen moeten weten wat je doet. De roadmap begeleidt je bij de opmaak van een communicatie- en marketingplan. Verder leer je een website maken en meteen ook hoe je bedrijfswebsite beter kan scoren in de zoekresultaten van Google. Afsluiten doet de roadmap met de inspirerende voorbeelden van ‘Ons dagelijks groen’ in Aalst en ‘De Valeriushoeve’ in Geraardsbergen. Preiteler Luc De Neef en zijn echtgenote Sonja Moens verzorgen boerderijbezoeken, (verjaardags)workshops en teambuildings. Er zijn ook zalen te huur voor opleidingen of feestjes. De Valeriushoeve opende in 2013 als een bed&breakfast boerderij naast het gemengde landbouwbedrijf met melkvee, vleesvee en akkerbouw. Het jaar erna werd het eerste verjaardagsfeestje georganiseerd. Anno 2016 zijn er al meer dan 75 feestjes doorgegaan.

Meer info: Roadmap KVLV-Agra

Bron: KVLV-Agra / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via