"Verschillende voedingssamenstelling in EU uitbannen"

Als het van Europees commissaris van Consumentenzaken Vera Jourova afhangt, dan behoren verschillen in de voedingssamenstelling definitief tot het verleden. Vooral Oost-Europese landen klagen al verschillende jaren aan dat er significante kwaliteits- en etiketteringsverschillen zijn tussen sommige producten van hetzelfde merk. Jourova laat daarom een testprotocol ontwikkelen dat eventuele verschillen wetenschappelijk moet vaststellen en vanaf mei in minstens 16 lidstaten uitgetest zal worden.
5 februari 2018  – Laatste update 4 april 2020 15:39

Als het van Europees commissaris van Consumentenzaken Vera Jourova afhangt, dan behoren verschillen in de voedingssamenstelling definitief tot het verleden. Vooral Oost-Europese landen klagen al verschillende jaren aan dat er significante kwaliteits- en etiketteringsverschillen zijn tussen sommige producten van hetzelfde merk. Jourova laat daarom een testprotocol ontwikkelen dat eventuele verschillen wetenschappelijk moet vaststellen en vanaf mei in minstens 16 lidstaten uitgetest zal worden. 

Vissticks in Oostenrijk en Duitsland bevatten tot zeven procent meer vis dan hetzelfde product dat verkocht wordt in Tsjechië, Slovakije of Hongarije. Dat was de opmerkelijke aanklacht die een aantal Oost-Europese lidstaten vorig jaar tijdens een Europese Landbouwraad op tafel legden. Er zou bij Europese voedingsbedrijven sprake zijn van een “dubbele standaard”, waarbij de voedingsmiddelen voor alle duidelijkheid wel conform de sanitaire normen zijn, maar toch vragen doen rijzen “ten aanzien van de consument”.

Europees commissaris van Consumentenzaken Vera Jourova wil met enkele initiatieven op Europees niveau alvast een eerste stap doen om de verschillen in voedingssamenstelling te bannen, nadat Commissie-voorzitter Juncker in zijn State of the Union benadrukte dat er geen sprake kan zijn van “tweederangsconsumenten”. Jourova belegde verschillende vergaderingen met de voedingsindustrie en drukte de bedrijven op het hart dat dergelijke praktijken nefast zijn voor de loyauteit van consumenten ten opzichte van een bepaald merk.

Om het probleem beter op te kunnen sporen heeft Jourova het Joint Research Centre (JRC), dat rechtstreeks gelieerd is met de Commissie, de opdracht gegeven een geharmoniseerd protocol uit te werken, in nauwe samenspraak met de voedingsindustrie en andere belangrijke stakeholders. Dat protocol moet tegen april klaar zijn en zal vanaf mei dit jaar uitgebreid getest worden in minstens 16 Europese lidstaten. Daarbij zullen verschillende producten getest worden. Het protocol zal ook opgenomen worden in de ‘New deal voor consumenten’ die Jourova in april zal voorstellen.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek