Vlaamse boeren staan hun mannetje op de sociale media

Vrij verrassend zijn meer Vlaamse dan Nederlandse en Duitse boeren op sociale media actief. Hoewel de sociale media het meest ingeburgerd zijn onder de Vlamingen, zijn het de Nederlandse boeren die er dagelijks het meest actief mee bezig zijn. Ruim de helft van de 570 ondervraagde Nederlandse respondenten kan je dagelijks terugvinden op Facebook, Twitter of andere sociale media. AgriDirect, een marktonderzoeksbureau met de agrarische sector als specialisatie, bevroeg - online, wat in het kader van dit onderzoek zijn repercussies heeft - ook 325 Vlaamse en 300 Duitse land- en tuinbouwers. Facebook is in de drie landen het meest populair.
2 september 2014  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:27
Lees meer over:

Vrij verrassend zijn meer Vlaamse dan Nederlandse en Duitse boeren op sociale media actief. Hoewel de sociale media het meest ingeburgerd zijn onder de Vlamingen, zijn het de Nederlandse boeren die er dagelijks het meest actief mee bezig zijn. Ruim de helft van de 570 ondervraagde Nederlandse respondenten kan je dagelijks terugvinden op Facebook, Twitter of andere sociale media. AgriDirect, een marktonderzoeksbureau met de agrarische sector als specialisatie, bevroeg - online, wat in het kader van dit onderzoek zijn repercussies heeft - ook 325 Vlaamse en 300 Duitse land- en tuinbouwers. Facebook is in de drie landen het meest populair.

Over het algemeen wordt door de Vlamingen het meest gebruikgemaakt van sociale media. Ze staan op nummer één met 75,4 procent, de Nederlandse landbouwers volgen met 69,8 procent terwijl maar iets meer dan de helft (53,4%) van de Duitse boeren met sociale media bezig is. Dat bleek dinsdag bij de voorstelling van de resultaten van het online onderzoek ‘Sociale media en smartphonegebruik in de land- en tuinbouwsector in Vlaanderen, Nederland en Duitsland’. De enquête werd uitgevoerd door het Nederlandse marktonderzoeksbureau AgriDirect.

Facebook is zowel in Vlaanderen (61,3%), Nederland (61,3%) als Duitsland (66,4%) het meest gebruikte sociale medium. Zakelijk gezien worden de sociale media vooral gebruikt voor het volgen van agrarisch nieuws en om de actualiteiten over nieuwe producten en machines bij te houden. Onder de Vlaamse land- en tuinbouwers is de interesse om leveranciers te volgen via sociale media (36%) het hoogst. Zij staan ook het meest ervoor open om informatie van hun leveranciers te ontvangen via sociale media (44,3%).

Het smartphone- en/of tabletbezit is het hoogst onder de Duitse agrariërs (60,5%). In Nederland is dat 58,6 en in Vlaanderen 24,6 procent. Het zijn ook de Duitse boeren die de meeste plannen hebben om een (nieuwe) smartphone aan te schaffen (44,8%). In Nederland heeft 36,8 procent aanschafplannen en onder Vlaamse agrariërs wil 24,3 procent een smartphone of tablet kopen.

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Beeld: AgriDirect

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek