nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

21.09.2017 "Vlaamse overheid geeft tegenstrijdig voedingsadvies"

Terwijl de Vlaamse overheid langs de ene kant een nieuwe voedingsdriehoek uitbrengt waarin gesuggereerd wordt om minder vlees te eten, lanceert ze tegelijk de ‘Week van de steak-friet’ en een campagne ter promotie van Belgisch rundsvlees. Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen) ziet daarin “inconsequente, zelfs ronduit tegenstrijdige aanbevelingen voor de bevolking”. Ook onafhankelijk parlementslid Hermes Sanctorum heeft vragen bij de vleescampagne van VLAM. “De bedoeling van onze promotieacties is niet de Vlaming aan te sporen tot een hogere vleesinname, maar wel om hem bewust te laten kiezen voor vlees van bij ons”, verduidelijkt het promotieorgaan, dat werkt in opdracht van overheid én landbouwsector, vooral met middelen die boeren en tuinders zelf ophoesten.

Dinsdag stelde het Vlaams Instituut Gezond Leven de nieuwe (omgekeerde) voedingsdriehoek voor. Daarin wordt rood vlees bij de oranje categorie geplaatst met de suggestie om er "niet te veel" van te eten. Bewerkte vleeswaren krijgen geen plek in de voedingsdriehoek, maar worden in de restgroep erbuiten geplaatst. Zij zijn overbodig, en bij een te hoge consumptie zelfs schadelijk voor de gezondheid, klinkt het. Maar tegelijk organiseert VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, een campagne ter promotie van het Belgisch rundvlees. "We zetten alle zeilen bij om rundvlees van eigen bodem op een positieve manier in de schijnwerpers te zetten", staat te lezen op de website. In de campagne zal een foodtruck met rundvlees langs verschillende steden en locaties rijden. Verder lanceert VLAM ook mee de ‘Week van de Steak-Friet’ tussen 9 en 15 oktober.

Volgens Vlaams parlementslid Bart Caron (Groen) stuurt de overheid daarmee "tegenstrijdige aanbevelingen" uit. "Eet en leef gezonder, eet meer biefstuk-friet", lijkt de overheid volgens Caron te zeggen. De Groen-politicus is van plan om minister van Landbouw Joke Schauvliege over de kwestie te ondervragen in het parlement. Caron: "Zij mag antwoorden op de vragen hoe zij verklaart dat er vanuit de Vlaamse overheid binnen één en dezelfde week twee diametraal tegenovergestelde boodschappen kunnen uitgestuurd worden?" Als het van het Groen-parlementslid afhangt, dan komt er meer promotie voor sterk aangeraden groenten en fruit, minder voor te matigen producten als boter en rood vlees en zelfs helemaal geen promotie meer voor te mijden producten zoals frieten, bewerkt vlees of bier.

Ook onafhankelijk parlementslid Hermes Sanctorum heeft vragen bij de vleescampagne van VLAM. "Dit is echt te absurd voor woorden", zegt hij. "Eén van de grootste uitdagingen van onze tijd is minder vlees eten, voor dieren maar ook voor mensen om bijvoorbeeld klimaatverandering een halt toe te roepen. (...) Wat wil de overheid dan doen? Een Week van de steak-friet organiseren, affiches verspreiden en radiospots uitzenden om vleesconsumptie aan te moedigen. Komaan zeg, il faut le faire na de gruwel van Tielt en Izegem. Wie, uitgezonderd een specifieke lobby, wenst dit beleid eigenlijk?", schrijft hij op zijn Facebook-pagina.

Promotieorgaan VLAM begrijpt de controverse niet omdat “onze campagnes de Vlaming aansporen om bewust te kiezen voor vlees van bij ons, niet om meer vlees te eten”. Woordvoerder Liliane Driesen: “Wij kaderen onze communicatie in de geldende voedingsaanbevelingen. Promotie voor rundvlees staat daar niet haaks op want vlees maakt deel uit van de nieuwe voedingsdriehoek en brengt heel wat belangrijke voedingsstoffen aan. VLAM voert overigens niet alleen promotie voor rundvlees, maar ook voor andere dierlijke producten die hoger in de voedingsdriehoek staan zoals kip, vis, eieren, zuivelproducten”, vervolgt Driesen. “Daarenboven staat VLAM ook in voor de promotie van plantaardige producten zoals aardappelen, groenten en fruit.”

Na de voorstelling van de nieuwe voedingsdriehoek haalde professor Patrick Mullie (VUB) nog zwaar uit naar VLAM omdat de promotie voor plantaardige producten veel minder zichtbaar is dan die voor vlees en zuivel. In een opiniestuk op de VRT-website schreef hij: “VLAM besteedde het afgelopen jaar aan tv-spotjes meer dan twee miljoen euro voor de promotie van vlees en melk, en nul euro voor fruit en groenten.” Op dit moment loopt er bijvoorbeeld een tv-spot voor Meesterlyck-kookham.

Alvorens kritiek te geven, is het volgens Driesen belangrijk om te begrijpen dat de producenten zelf het promotiebudget samenbrengen, en beslissen over de aanwending ervan: “In de dierlijke sectoren gaat een belangrijk deel van het budget naar binnenlandse promotie. In de groente- en fruitsector daarentegen nemen de veilingen de binnenlandse promotie grotendeels voor hun rekening, en doet men beroep op VLAM om nieuwe afzetmarkten in het buitenland te vinden. Onze promotie-inspanningen voor groenten en fruit zijn met andere woorden sterk op export gericht. Voor de binnenlandse promotie werken we vooral via het eigen kookplatform Lekkervanbijons.be, dat een erg hoog bereik heeft, en we werken ook samen met culinaire programma’s. De sector legt de prioriteiten, het is per slot van rekening hun geld.”

Bron: eigen verslaggeving / Belga

Beeld: VLAM

Volg VILT ook via