nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

18.04.2019 VLAM ziet exportpotentieel in Canada voor AGF-sector

Nu CETA, het handelsverdrag tussen de Europese Unie en Canada, in werking is getreden, verwacht de Belgische groente- en fruitsector om meer naar het land te kunnen exporteren. Daarom nam VLAM samen met vier Belgische exportbedrijven deel aan de 94ste editie van CPMA Convention and Trade show in Montréal begin april. “Met enkele Belgische toppers als prei, witloof, asperges, snijbonen, knolselder, spruitjes en conference-peren scoorden we hoge ogen bij het lokale Canadese publiek”, klinkt het.

De Belgische export van verse groenten naar Canada is vandaag eerder beperkt, maar wel stabiel. Vorig jaar voerde ons land vooral witloof (450 ton), knolselder (272 ton), prei (77 ton), bonen (52 ton) en andere kolen en spruiten (97 ton) uit naar het land. Met name de export van witloof en knolselder kende vorig jaar een mooie stijging in volume. “Met deze cijfers vertegenwoordigt België een vrij groot aandeel in de totale Europese export naar Canada: 91 procent voor witloof, 66 procent voor knolselder, 80 procent voor bonen en 18 procent voor andere kolen”, weet VLAM. De export van fruit is op dit moment nog beperkt. De Canadese markt ging pas in 2014 open voor conference-peren.

Sinds het handelsverdrag tussen Europa en Canada in werking is getreden op 21 september 2017, zijn de importtarieven op de verschillende producten verdwenen. Op dit moment is het effect daarvan nog niet te zien in de handelscijfers, maar VLAM verwacht dat daar de komende jaren verandering in komt. Met de deelname aan de beurs in Montréal wil het daar alvast verandering in brengen. Onder de slogan ‘PURE. Belgian vegetables from the heart of Europe’ tekenden vier exportbedrijven present op de VLAM-stand. Het gaat om BelOrta, Nicolaï Fruit, Vanco Belgium en DBS Agro. Niet alleen werd een mooi assortiment aan Belgische toppers getoond op de stand, de bezoekers konden er ook van proeven. De aandacht werd vooral getrokken door de witte asperges die in Canada minder gekend zijn. Maar ook de conference-peer kon rekenen op positieve feedback.

In totaal kreeg de beurs in Montréal 5.000 bezoekers over de vloer. Van de 272 exposanten waren er slechts twee uit Europa afkomstig. De deelname van VLAM kaderde binnen de nieuwe EU-gefinancierde campagne ‘Taste of Europe Amerika’. Binnen dit programma organiseert VLAM gedurende drie jaar acties in Canada, de Verenigde Staten, Mexico en Colombia.

Bron: eigen verslaggeving

Beeld: VLAM

Volg VILT ook via