Vleesindustrie krijgt Europees marktobservatorium

Naar het voorbeeld van het marktobservatorium voor zuivel heeft Europees landbouwcommissaris Phil Hogan een observatorium opgericht voor de vleesmarkt. Dat moet de transparantie verhogen op de markten voor varkens-, rund- en kalfsvlees. Producenten en andere ketenpartners zullen de marktsignalen beter kunnen lezen, wat hen in de mogelijkheid moet stellen om de prijsvolatiliteit het hoofd te bieden. Concreet zullen er op regelmatige basis statistieken en marktanalyses online gepubliceerd worden. Een expertengroep komt minstens driemaal per jaar samen. Ook het verslag van hun bijeenkomst wordt algemeen beschikbaar.
18 juli 2016  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:36

Naar het voorbeeld van het marktobservatorium voor zuivel heeft Europees landbouwcommissaris Phil Hogan een observatorium opgericht voor de vleesmarkt. Dat moet de transparantie verhogen op de markten voor varkens-, rund- en kalfsvlees. Producenten en andere ketenpartners zullen de marktsignalen beter kunnen lezen, wat hen in de mogelijkheid moet stellen om de prijsvolatiliteit het hoofd te bieden. Concreet zullen er op regelmatige basis statistieken en marktanalyses online gepubliceerd worden. Een expertengroep komt minstens driemaal per jaar samen. Ook het verslag van hun bijeenkomst wordt algemeen beschikbaar.

Vanuit de varkenssector werd al een tijdje afgunstig gekeken naar het marktobservatorium dat sedert 2014 voor de melkveehouderij actief is. Boerenbond wierp EU-commissaris Phil Hogan meermaals voor de voeten dat de aanbodprognoses voor varkens niet deugen. Terwijl de varkensprijs staat of valt met een aanbodverschil van twee procent kon de Commissie er wel vijf procent naast zitten in zijn prognoses. “Hogan beschuldigt de sector van een gebrek aan marktvisie, maar wat kunnen varkenshouders met zo’n statistieken?”, klonk het, vergezeld van de suggestie om geen geld te pompen in private opslag van varkensvlees maar in een degelijk marktobservatorium.

Dat observatorium is nu een feit. Het zal niet enkel de varkensmarkt analyseren, maar ook de vinger aan de pols houden van de markten voor rundvlees en kalfsvlees. De website van het observatorium geeft informatie over productie, prijzen en handel, aangevuld met analyses voor de korte termijn. Een ‘Economische raad’ komt minstens driemaal per jaar samen en publiceert zijn verslag online. Deze raad bestaat uit vertegenwoordigers van sectorfederaties die alle schakels uit de keten vertegenwoordigen. Voor de primaire producenten zijn dat Copa-Cogeca, CEJA en Via Campesina. De vleesindustrie wordt vertegenwoordigd door UECBV en CLITRAVI en de retail door EuroCommerce . Eind oktober zullen zij voor het eerst samenkomen.

Bij de aankondiging van het observatorium zei Hogan: “Het is geen geheim dat ik geloof in de markt, maar markten functioneren alleen als alle partijen op het juiste moment toegang hebben tot juiste informatie.” Hij stelde de oprichting ervan in het vooruitzicht tijdens een Landbouwraad in maart. Aan de vooropgestelde timing – voor het zomerreces – heeft hij zich kunnen houden. Hogan benadrukt dat de rol van het marktobservatorium zich beperkt tot het genereren van marktinformatie “en geen politieke dimensie heeft”.

De Europese boerenkoepel Copa-Cogeca verwacht dat het observatorium producenten beter zal wapenen tegen nieuwe crises. “Opdat het marktobservatorium succesvol zou zijn, moet het transparant marktinformatie verspreiden in de volledige keten. De data die gegenereerd worden, kunnen we gebruiken bij reflecties over de marktsituatie en de beleidsmaatregelen die nodig zijn”, zegt secretaris-generaal Pekka Pesonen. Als het van de boerenkoepel afhangt, dan mag de monitoring uitgebreid worden naar de Europese productie van pluimveevlees, eieren, schapen- en geitenvlees.

Meer info: EU Meat Market Observatory 

Beeld: Noordvlees Van Gool

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek