nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

01.03.2017 "Voeding volgde afgelopen jaren inflatie niet"

Ook al zorgt de inflatie ervoor dat het leven vandaag 5 procent duurder is dan in februari 2013, aan de voedingsprijzen zal u dat niet gemerkt hebben. Dat bevestigt het Prijzenobservatorium. “Voeding is op wat uitzonderingen na, zoals verse vis, groenten en thee, globaal genomen niet in prijs gestegen de voorbije jaren”, zo klinkt het. “Alleen is dat wat de inflatie betreft niet doorslaggevend, omdat voeding slechts voor een kwart verantwoordelijk is voor de korf van de producten waarvan wij de prijzen bijhouden.” 

De voorbije dagen berichtten verschillende media over de hoge inflatie, die ervoor zorgt dat het leven duurder wordt. Dat heeft te maken met stijgende prijzen voor diensten, zoals cinematickets, de rekening op restaurant en café, de tarieven voor advocaten, enzovoort, maar evengoed de kosten voor afvalophaling. Ook de energieprijzen zijn fors de hoogte ingegaan, onder meer door de extra energiebijdrage die de overheid heeft ingevoerd. Dat alles zorgt ervoor dat het leven nu 4,67 procent duurder is dan vier jaar geleden.

Bij voeding was er de afgelopen maanden van een prijsstijging geen sprake. Integendeel, de prijs van heel wat voedingsproducten bleef quasi onveranderd of daalde zelfs. “Al is het natuurlijk zo dat het voor de portemonnee van de meeste gezinnen veel aangenamer zou geweest zijn als de energiefactuur gedaald was en de pot Nutella in prijs verdubbeld”, aldus Peter Van Herreweghe, adviseur-generaal van het Prijzenobservatorium.

“Die stabiele of dalende prijzen voor voeding heeft de consument deels aan zichzelf te danken”, aldus Jorg Snoeck van het vakblad 'RetailDetail'. "Tegenover tien jaar geleden ziet het businessmodel van het warenhuis er helemaal anders uit. Toen kochten de klanten zo'n 30 procent huismerken, nu is dat gestegen tot liefst 60 procent. De kwaliteit ervan is dan ook verbeterd en toch zijn ze nog altijd goedkoper dan de merkproducten. Wat maakt dat ook het prijskaartje van die merkartikelen grosso modo niet meer stijgt."

Of de grote voedingsconcerns dan het gelag betalen? Nee, zegt Snoeck: "Het zijn de supermarktketens die de prijzen laag houden met de kortingen die ze krijgen dankzij grote bestellingen. Die belanden nu volledig in de zak van de consument. De producenten draaien nog winst, hoor, al moeten ze hun bereik vergroten om hun cijfers te halen. Daarom liggen hun producten vaker ook bij harddiscounters zoals Aldi. Maar geen keten die de prijzen nu durft te verhogen. Integendeel. Er woedt een concurrentieslag tussen de warenhuizen en de consument zit er dankzij het internet met een vergrootglas op te kijken.” 

Bron: Het Laatste Nieuws

Beeld: Belgian Fresh Food Institute

Volg VILT ook via