Voedingsindustrie heeft kilometerheffing niet verteerd

Bijna een jaar na de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens bevestigt een enquête bij Belgische voedingsbedrijven de gevreesde impact op de omzet, winst en werkgelegenheid binnen de sector. Dat meldt FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie. Volgens de organisatie is er dan ook dringend een flankerend beleid nodig om de impact op voedingsbedrijven op te vangen. Een sterk mobiliteitsbeleid moet volgens FEVIA werk maken van betere transportinfrastructuur, minder congestie en sterkere havens en intermodale knooppunten.
24 januari 2017  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:32
Lees meer over:

Bijna een jaar na de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens bevestigt een enquête bij Belgische voedingsbedrijven de gevreesde impact op de omzet, winst en werkgelegenheid binnen de sector. Dat meldt FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie. Volgens de organisatie is er dan ook dringend een flankerend beleid nodig om de impact op voedingsbedrijven op te vangen. Een sterk mobiliteitsbeleid moet volgens FEVIA werk maken van betere transportinfrastructuur, minder congestie en sterkere havens en intermodale knooppunten. 

FEVIA, de koepel van de voedingsindustrie, voerde een enquête uit bij zijn leden omtrent de kilometerheffing die vorig jaar werd ingevoerd. Volgens 48 procent van de voedingsbedrijven die deelnamen aan de enquête doet de kilometerheffing de omzet dalen met meer dan 1 procent en volgens 13 procent zelfs met meer dan 5 procent. De impact op de omzet ligt daarmee zelfs hoger dan de 0,3 procent of 145 miljoen euro die een studie van Transport and Mobility Leuven vorig jaar voorspelde.

Maar het is vooral op de winstgevendheid van de bedrijven dat de kilometerheffing een zware impact heeft, aldus FEVIA. “Meer dan driekwart van onze bedrijven geeft aan dat zij de volle rekening van de kilometerheffing betalen”, aldus directeur-generaal Chris Moris. “De voedingsbedrijven krijgen deze meerkost niet of nauwelijks doorgerekend aan hun klanten. Bovendien is deze kilometerheffing maar één van de vele taksen en heffingen waarmee voedingsbedrijven te maken krijgen.”

Onvermijdelijk dreigt ook de werkgelegenheid hierdoor in het gedrang te komen, aldus FEVIA. Uit de enquête blijkt dat 80 procent van de bedrijven zegt dat de werkgelegenheid mogelijk lager ligt dan in een scenario zonder kilometerheffing en bijna 10 procent van de bedrijven stelt dat de werkgelegenheid in zijn of haar bedrijf tussen de 1 en 2 procent is afgenomen. Vijf procent van de bedrijven stelt dat de werkgelegenheid met méér dan 2 procent is afgenomen.

“De kilometerheffing treft de Belgische voedingsindustrie en komt bovenop de opeenstapeling van taksen en heffingen die onze bedrijven betalen”, zo vult voorzitter Jean Eylenbosch aan. “Ze lost bovendien de mobiliteitsknoop niet op, terwijl dat toch onze gemeenschappelijke doelstelling moet zijn. Om het verkeersinfarct op onze wegen op te lossen zijn een ambitieus mobiliteitsbeleid en een gedeelde inspanning noodzakelijk.”

Zo’n ambitieus mobiliteitsbeleid moet volgens FEVIA drie doelstellingen vooropstellen: de kwaliteit van onze transportinfrastructuur verbeteren; de congestie op onze wegen verminderen: en onze havens en intermodale knooppunten zoals trein en binnenwater optimaal uitspelen als logistieke en economische troef. FEVIA pleit voor concrete maatregelen die het transport efficiënter laten verlopen, zoals het toelaten van vrachtwagens die 36 paletten vervoeren in plaats van de huidige 33 paletten of het gebruik van de grotere eco-combi’s.

De flankerende maatregelen die de regionale overheden uitwerkten en rekening houden met bepaalde vragen van FEVIA, moeten bovendien versterkt worden. De bedrijven die op de hoogte zijn van de flankerende maatregelen geven aan dat die maatregelen onvoldoende compenseren. Ten slotte vraagt FEVIA aan Vlaanderen en Brussel om het voorbeeld van Wallonië te volgen en de tarieven van de kilometerheffing niet te indexeren in 2017.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek