nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

10.10.2016 Voedingsindustrie mee op staatsbezoek naar Japan

Een delegatie Belgische voedingsbedrijven vertoeft in het zog van ons Koningspaar op een vijfdaags staatsbezoek in Japan. De voedingsindustrie wil in Japan met ‘Food.be – Small country. Great food’ de vraag naar Belgische producten verder stimuleren. De afgelopen vijf jaar steeg de export van Belgische voedingsproducten naar Japan reeds met een kwart, goed voor een totale waarde van 185 miljoen euro aan voeding en dranken. Buiten Europa is Japan onze tweede belangrijkste exportbestemming. Belgische chocolade is het meest gegeerde product en ons land is ook de grootste exporteur van speciaalbieren naar de Japanse markt. België is daarnaast ook de tweede belangrijkste leverancier van frieten en kroketten.

Tijdens het Belgische staatsbezoek in Japan zullen 600 genodigden op een officieel diner allerlei Belgische lekkernijen voorgeschoteld krijgen. Het is dan ook de bedoeling om het imago van België als voedingsproducent kracht bij te zetten. Daar zullen de voedingsbedrijven die deelnemen aan het staatsbezoek voor zorgen onder de vlag van ‘Food.be – Small country. Great food’. Vooral de kwaliteit van Belgische producten slaat aan bij de Japanse consument. “Japanners hebben een neus voor kwaliteit”, weet Jean Eylenbosch, voorzitter van FEVIA. “De nucleaire ramp in Fukushima van 2011 heeft de Japanse consument nog bewuster gemaakt van voedselveiligheid. Dat is voordelig voor onze voedingssector die op dat vlak een uitstekende reputatie geniet.”

De kwaliteit van onze chocolade, zoetwaren en bieren hebben het imago van België in Japan een boost gegeven. Ijswarenproducent Glacio, bekend van hun merk IJsboerke, exporteert al van 1998 naar Japan en heeft er sinds 2004 een eigen vestiging. De ervaring in Japan inspireerde het bedrijf om andere Aziatische markten te betreden, waaronder recentelijk ook China, de grootste roomijsmarkt ter wereld. Ook de Belgische speciaalbieren zijn populair in Japan: Belgisch bier is er het eerste importbier. Verder is België de tweede grootste leverancier van diepvriesaardappelproducten. Sinds kort kan je in Tokio frietjes van Lutosa prikken in frietkot ‘Pommeke’. Verwerkte groenten en fruit van bij ons hebben onder meer via Crop’s een stevige voet aan wal.

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via