Voedingsindustrie proeft van meer export in Mexico

Prinses Astrid vertoeft samen met een delegatie ministers, onder wie Kris Peeters en Philippe Muyters, in Mexico. Het doel van de economische missie, waaraan 122 bedrijven deelnemen, is de handelsrelaties versterken. "De timing van de missie zit goed, omdat er nu volop onderhandeld wordt over een ambitieus handelsakkoord tussen Mexico en de Europese Unie", aldus Peeters. De Belgische voedingsindustrie is één van de sectoren die groeimogelijkheden ziet. Mexico is de op één na grootste exportmarkt voor Belgische voeding en dranken in Latijns-Amerika. Ons grootste exportproduct is mout, dat de Mexicanen gebruiken voor lokale bierproductie. Minister Muyters leerde hen ook frieten bakken.
19 februari 2019  – Laatste update 14 september 2020 14:48
Lees meer over:

Prinses Astrid vertoeft samen met een delegatie ministers, onder wie Kris Peeters en Philippe Muyters, in Mexico. Het doel van de economische missie, waaraan 122 bedrijven deelnemen, is de handelsrelaties versterken. "De timing van de missie zit goed, omdat er nu volop onderhandeld wordt over een ambitieus handelsakkoord tussen Mexico en de Europese Unie", aldus Peeters. De Belgische voedingsindustrie is één van de sectoren die groeimogelijkheden ziet. Mexico is de op één na grootste exportmarkt voor Belgische voeding en dranken in Latijns-Amerika. Ons grootste exportproduct is mout, dat de Mexicanen gebruiken voor lokale bierproductie. Minister Muyters leerde hen ook frieten bakken.

Maandagochtend zijn prinses Astrid en vicepremier en minister van Economie Kris Peeters, Vlaams minister van Economie en Innovatie Philippe Muyters, Waals minister van Economie Pierre-Yves Jeholet en Brussels staatssecretaris van Buitenlandse Handel Cécile Jodogne tijdens hun economische missie naar Mexico ontvangen door president Andrés Manuel López Obrador.

"Het potentieel voor onze bedrijven in Mexico is enorm en de grote belangstelling voor de zending toont dat ook onze bedrijven dat erkennen", aldus minister Peeters. Het Latijns-Amerikaanse land is op zoek naar nieuwe economische bondgenoten, omwille van de protectionistische visie van de Amerikaanse president Donald Trump. De Verenigde Staten waren in 2017 immers nog goed voor vier vijfde van de export van Mexico.

Onder meer de Belgische voedingsindustrie ziet groeimogelijkheden in Mexico. Sectorfederatie FEVIA reisde met een 25-tal voedingsbedrijven mee. De spanningen met de VS en het nieuwe handelsakkoord tussen de EU en Mexico bieden volgens FEVIA groeimogelijkheden voor Belgische voedingsproducenten. Mexico is voor hen de tweede belangrijkste afzetmarkt in Latijns-Amerika. In 2018 spraken de EU en Mexico af dat de Mexicaanse invoertarieven op verschillende voedingsproducten afgeschaft of fors verlaagd zullen worden en bepaalde invoerbeperkingen worden afgebouwd.

De voedingssector rekent erop dat het verdrag, dat naar verwachting in 2020 in werking zal treden, de export van onder andere kip en varkensvlees, kaas, chocolade en koekjes een duw in de rug zal geven. Belgische bedrijven zullen volgens FEVIA door dit verdrag ook beter kunnen concurreren met bedrijven uit de VS, momenteel de belangrijkste concurrenten qua export van voeding naar Mexico. Ons grootste exportproduct is mout, dat de Mexicanen gebruiken voor de lokale bierproductie. Mexico is de zesde bierproducent ter wereld en kent een opmars van lokale artisanale brouwerijen. Ook de interesse in buitenlandse speciaalbieren neemt toe, wat positieve gevolgen heeft voor de Belgische bierexport naar Mexico.

Dankzij de handelsmissie proefden de Mexicanen nog een keer onze frieten. Belgapom, de beroepsvereniging van de Belgische aardappelhandel en -verwerking, bakte maandag frietjes tijdens een persevenement voor journalisten. Belgapom introduceerde ook zijn ambassadeur van de Belgische friet, James Bint. "Wat wij vaststellen is dat hier steeds meer interesse is voor frietjes, en België is de grootste exporteur van diepvriesfrieten ter wereld", zegt Romain Cools, algemeen secretaris van Belgapom. "We hebben vorig jaar ook een sterke groei op deze markt gekend van 300 procent." In zijn presentatie legde hij er sterk de nadruk op dat frieten een Belgische uitvinding zijn want de Amerikaanse benaming 'French fries' zet velen op het verkeerde been.

Vlaams minister van Economie en Innovatie Philippe Muyters, die in Mexico zelf ook even plaatsnam achter de frietketel, noemde de frietjes een "echt nationaal symbool van België". "We zijn trots om te kunnen zeggen dat we de beste frietjes ter wereld hebben. En we willen verzekeren dat ook de generaties na ons dit nog zullen kunnen claimen. Daarom moeten we investeren in innovatie voor onze aardappelindustrie", aldus Muyters. De Belgische frietjes waren maandagavond in Mexico ook present op een "Sabores de Bélgica"-event van de Belgische voedingssector.

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Beeld: Belgapom

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek