Voedingsindustrie tegen meer herkomstetikettering vlees

Voor FEVIA, de federatie voor de voedingsindustrie, is oorsprongsetikettering voor verwerkte vleeswaren en bereide vleesmaaltijden een "vorm van protectionisme die nadelig is voor de Belgische economie en de Belgische consument". Directeur-generaal Chris Moris denkt dat de vraag tot meer transparantie voor de consument tegenstrijdig is met hun “bereidheid om te betalen voor die kennis”. FEVIA reageert hiermee op het voorstel van consumentenvereniging Test-Aankoop om de oorsprong van al het vlees gemakkelijker te kunnen achterhalen.
3 september 2014  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:27
Lees meer over:

Voor FEVIA, de federatie voor de voedingsindustrie, is oorsprongsetikettering voor verwerkte vleeswaren en bereide vleesmaaltijden een "vorm van protectionisme die nadelig is voor de Belgische economie en de Belgische consument". Directeur-generaal Chris Moris denkt dat de vraag tot meer transparantie voor de consument tegenstrijdig is met hun “bereidheid om te betalen voor die kennis”. FEVIA reageert hiermee op het voorstel van consumentenvereniging Test-Aankoop om de oorsprong van al het vlees gemakkelijker te kunnen achterhalen.

Test-Aankoop riep dinsdag op om werk te maken van een verplichte oorsprongsetikettering voor vlees gebruikt in bijvoorbeeld verwerkte vleeswaren en bereide maaltijden. FEVIA, de federatie van de voedingsindustrie, heeft begrip voor de vraag om transparantie maar is tegen een dergelijke verregaande verplichting. Verplichte oorsprongsetikettering is volgens de sectorfederatie een vorm van protectionisme die nadelig is voor de Belgische economie en de Belgische consument.

FEVIA pleit voor het principe, opgenomen in de nieuwe Europese verordening, dat de oorsprong van ingrediënten enkel vermeld moet worden indien het weglaten ervan de consument zou misleiden. De nieuwe wetgeving, die midden december in voege treedt, bevat bovendien reeds een gevoelige verbetering van de informatie voor de consument.

Enkele grotere lidstaten binnen de EU zijn gewonnen voor de uitgebreidere oorsprongsetikettering. Door vast te houden aan lokale voeding proberen deze landen de concurrentie van kleinere, meer op export gerichte lidstaten zoals België, tegen te gaan. “Als klein land hebben wij een open economie en exporteren we veel. We hebben dan ook alle baat bij een eerlijke toepassing van de basisprincipes van de eengemaakte Europese economie”, zegt Chris Moris, directeur-generaal bij FEVIA.

Een vaak gebruikt argument is dat de consument vragende partij is voor meer transparantie. Even vaak vergeet men volgens FEVIA het prijskaartje te vermelden dat hieraan verbonden is voor diezelfde consument. Volgens een onderzoek van de Europese commissie zou de verplichte oorsprongsetikettering de productie van voedingswaren tussen 20 en 50 procent duurder maken.

Test-Aankoop beweerde dat 90 procent van de consumenten wil weten waar hun vlees vandaan komt. “De impactstudie van de Europese commissie wijst echter uit dat consumenten helemaal niet bereid zijn om meer te betalen voor die kennis”, aldus Moris. “Het is ook maar de vraag of die extra kennis wel noodzakelijk is in een Europese context waarin alle voedingswaren aan dezelfde regels qua veiligheid en kwaliteit zijn onderworpen. Het voorstel dreigt dus zijn doel voorbij te schieten.”

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek