Voedselbanken vieren 30ste verjaardag met triest record

Vorig jaar hebben voor het eerst meer dan 150.000 mensen aangeklopt bij de Voedselbanken. In totaal werden 157.151 hulpbehoevenden geholpen, of 13.864 mensen meer dan een jaar eerder. Op vijf jaar tijd is het aantal hulpbehoevenden met 30 procent gestegen, op tien jaar tijd gaat het zelfs om 45 procent. Vorig jaar werd 16.488 ton voedsel ingezameld, tegenover 15.094 ton in 2016. Dat meldt de Belgische Federatie van Voedselbanken, die dit jaar haar dertigste verjaardag viert.
19 januari 2018  – Laatste update 14 september 2020 14:43
Lees meer over:

Vorig jaar hebben voor het eerst meer dan 150.000 mensen aangeklopt bij de Voedselbanken. In totaal werden 157.151 hulpbehoevenden geholpen, of 13.864 mensen meer dan een jaar eerder. Op vijf jaar tijd is het aantal hulpbehoevenden met 30 procent gestegen, op tien jaar tijd gaat het zelfs om 45 procent. Vorig jaar werd 16.488 ton voedsel ingezameld, tegenover 15.094 ton in 2016. Dat meldt de Belgische Federatie van Voedselbanken, die dit jaar haar dertigste verjaardag viert.

De grote stijging aan hulpbehoevenden loopt min of meer gelijk met die van de erkende leefloners bij het OCMW. Ook zij kenden de laatste jaren een serieuze toename. Vaak worden mensen via het OCMW en schuldbemiddeling richting Voedselbanken verwezen, zo weet De Standaard. De mensen die een beroep doen op de Voedselbanken, zijn divers: personen met een klein pensioen, nieuwe werklozen en alleenstaande ouders. Ook meer en meer jongeren moeten het redden met beperkte middelen, vaak omdat ze weinig ervaring hebben en moeilijk aan werk geraken.

In 2018 bestaan de Voedselbanken 30 jaar. "Deze verjaardag geeft ons een dubbel gevoel. Langs de ene kant zijn wij bijzonder fier op onze medewerkers en op de resultaten die we kunnen voorleggen na 30 jaar", aldus gedelegeerd bestuurder Jef Mottar. "Langs de andere kant is onze innigste wens eigenlijk dat we overbodig zouden worden. Maar zo ziet het er niet naar uit, integendeel, jaarlijks groeit het aantal erkende minderbedeelden dat wij kunnen helpen verder. Onze werking blijft dus absoluut noodzakelijk en daarom willen we nu een versnelling hoger schakelen. Wij laten niemand in de steek!"

Om de capaciteit uit te breiden en verder te professionaliseren, hebben de Voedselbanken meer middelen nodig. Mede daarom lanceren ze hun nieuwe campagne #socialbank en een nieuwe slogan "Samen solidariteit voeden". Twee ambassadeurs, chef Julien Lapraille en voedingsdeskundige Sandra Bekkari, zetten mee hun schouders onder het project, en de Voedselbanken spraken ook enkele online influencers in om de aandacht te vestigen op de activiteiten van de vzw.

"Sinds enkele jaren merken wij bij de Belgische bevolking een zekere terughoudendheid wat giften betreft. Wij kunnen hen echter geruststellen - de middelen worden bij ons goed aangewend en wij werken op volledig transparante wijze met een minieme werkingskost van 15 eurocent per verdeelde kilo voedsel, mede dankzij de inzet van de vele vrijwilligers. Dit betekent dat elke gift van 1 euro resulteert in 6,5 kilo voedsel", zegt de voorzitter van de Belgische Federatie van Voedselbanken.

"Naast die algemene terughoudendheid ervaren we soms ook een vorm van vermoeidheid tegenover de Voedselbanken. We bestaan als organisatie reeds zo lang en onze activiteiten blijven grotendeels onzichtbaar voor het grote publiek. Bovendien zijn er ondertussen ook andere organisaties actief op het domein van hongerbestrijding. We juichen deze diversificatie toe, maar het maakt dat onze relevantie soms in twijfel wordt getrokken." Samen met de campagne lanceren de Voedselbanken ook een nieuw giftkanaal: door "Food" te sms'en naar 3060 kan iedereen een bijdrage van 2 euro overmaken.

De Belgische Federatie van Voedselbanken vertegenwoordigt negen Voedselbanken die verantwoordelijk zijn voor de herverdeling van levensmiddelen aan erkende caritatieve verenigingen. Ze ontvangen levensmiddelen van het Fonds voor Europese hulp aan de meest behoeftigen (FEAD), maar ook producten geschonken door de voedingsindustrie, door grote bedrijven uit de distributiesector, door groenten- en fruitveilingen en ook via het organiseren van verschillende voedselinzamelingen bij het grote publiek. Volgens de meest recente cijfers van handelsfederatie Comeos schonken de supermarkten in 2016 3.700 ton voedsel, goed voor 7,5 miljoen maaltijden. 

Bron: Belga/De Standaard

Beeld: Houten

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek