Voor welke inspanningen staat Responsibly Fresh garant?

“Door continue verbetering als groente- en fruitsector collectief ontwikkelen in de richting van duurzaamheid. Dat is het belangrijkste doel van Responsibly Fresh.” We citeren uit het eerste duurzaamheidsrapport van het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties (VBT) dat eerder deze week werd voorgesteld. Even grasduinen in het rapport leert dat de sector het duurzaamheidskeurmerk niet gestolen heeft. Zo gebruiken de veilingen voor 96 procent herbruikbare verpakkingen. Naar de consument toe kan dat uiteraard niet, maar pleitte VBT bij de bevoegde minister voor de selectieve ophaling van punnets met het PMD-afval. Zelfs aan de CO2-uitstoot van werknemers is gedacht, via een fietsvergoeding en de videoconferentie als vergaderinstrument voor de veilingen.
19 juni 2014  – Laatste update 4 april 2020 15:16

“Door continue verbetering als groente- en fruitsector collectief ontwikkelen in de richting van duurzaamheid. Dat is het belangrijkste doel van Responsibly Fresh.” We citeren uit het eerste duurzaamheidsrapport van het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties (VBT) dat eerder deze week werd voorgesteld. Even grasduinen in het rapport leert dat de sector het duurzaamheidskeurmerk niet gestolen heeft. Zo gebruiken de veilingen voor 96 procent herbruikbare verpakkingen. Naar de consument toe kan dat uiteraard niet, maar pleitte VBT bij de bevoegde minister voor de selectieve ophaling van punnets met het PMD-afval. Zelfs aan de CO2-uitstoot van werknemers is gedacht, via een fietsvergoeding en de videoconferentie als vergaderinstrument voor de veilingen.

Onder de vlag ‘Responsibly Fresh’ en met VBT als vaandeldrager zijn de Belgische groente- en fruitveilingen twee jaar geleden de weg van duurzame ontwikkeling ingeslagen. Over de inspanningen die in 2012 en 2013 geleverd zijn, komen we meer te weten in het eerste Responsibly Fresh duurzaamheidsrapport. De focus ligt op vier voor de sector relevante thema’s waar er ruimte voor verbetering is: lage impact, biodiversiteit, nabijheid en voedingsspaarzaamheid. Rond die thema’s werken de veilingen via een charter duurzaam ondernemen. Tezelfdertijd begeleiden zij de bij hen aangesloten groente- en fruittelers zodat ook de bedrijven van die laatsten duurzaam ontwikkelen.

Collectief in en samen met hun afzetcoöperaties – beter gekend als de veilingen – streven de producenten naar economische duurzaamheid. De veilingen trachten voor ieder product in de gegeven omstandigheden de beste prijs uit de markt te halen. De inspanningen volgens de coöperatieve waarden en principes komen tot uiting in het thema ‘nabijheid’. Zeven internationaal erkende principes van coöperatief ondernemen, worden door de veilingen hoog in het vaandel gedragen. Het gaat onder meer om het open lidmaatschap, de democratische controle door de leden, de kapitaalbijdrage van de leden en vorming en informatie voor de leden zodat ze effectief kunnen bijdragen aan de werking van de coöperatie.

Om verse en kwaliteitsvolle groenten en fruit te kunnen verkopen, gebruiken de veilingen diverse hulpbronnen. De belangrijkste zijn verpakkingen, energie en water. Voor de productie van groenten en fruit wordt deze lijst aangevuld met bodem en nutriënten, met gewasbescherming en geïntegreerde teelt, en met biodiversiteit. Mobiliteit is dan weer meer relevant voor de afzetcoöperaties. Op verschillende terreinen kan er dus gewerkt worden aan het verkleinen van de milieu-impact van groenten en fruit. De veilingen en telers zijn zich bewust van de uitputbaarheid van natuurlijke bronnen, springen er daarom rationeel mee om, in het besef dat ook de eigen werking daardoor efficiënter wordt.

In de inleiding haalden we het beleid inzake verpakkingen aan, maar de groente- en fruitsector deed nog meer inspanningen. Oogstafval en andere niet-verkoopbare producten worden als nevenstromen en niet als afval beschouwd. Ze krijgen een tweede leven als diervoeder, meststof of energiebron. Meer dan de helft van de telers registreert en evalueert de bronnen en de afzet van bedrijfsafval. Reeds 13 procent levert inspanningen voor de specifieke zuivering van afvalwater.

Veilingen gebruiken veel energie in de vorm van elektriciteit voor de koelcellen waarin groenten en fruit gestockeerd worden. Een performante isolatie, een nauwe opvolging van de bewaarcondities en een regelmatige controle van de koelinstallaties zijn belangrijke energiebesparende maatregelen. Het aandeel hernieuwbare energie op de veilingen is gestegen van 6,8 procent in 2011 naar 7,9 procent in 2013. Er werd vooral in zonnepanelen geïnvesteerd. Verschillende veilingen lieten een energiescan uitvoeren om de mogelijkheden voor energiebesparing te ontdekken. Het optimaliseren van de verlichting is in veel gevallen een eerste mogelijkheid. Energie-efficiënte elektrische heftrucks verzorgen reeds het interne transport van producten.

Water kan er vooral bespaard worden op producentenniveau. Ruim de helft (57%) van de telers past namelijk irrigatie toe op het bedrijf. Daartoe wordt hoofdzakelijk regenwater gebruikt. Dat wordt opgevangen via de serredaken en overkappingen en gestockeerd in bassins of vijvers. Teelten in openlucht hebben nauwelijks extra beregening nodig dankzij een jaarlijkse hoeveelheid regenwater van ongeveer 800 liter per vierkante meter. Groenten en fruit hebben water maar ook nutriënten nodig om te groeien. Nagenoeg alle (94%) groente- en fruittelers bemesten aan de hand van adviezen en van analyses. Bij openluchtteelten neemt meer dan 80 procent van de producenten maatregelen om uitspoeling van nutriënten te voorkomen. Meer dan 70 procent neemt ook maatregelen voor het behoud van de bodemstructuur.

Sinds 2014 passen landbouwers verplicht geïntegreerde gewasbescherming toe. Voor groente- en fruittelers was geïntegreerde teelt al jarenlang de standaard. Ondanks preventie en mits observatie, intervenieert 84 procent van de producenten ter bescherming van de teelten. Bijna steeds gebeurt (chemische) gewasbescherming op basis van adviezen. Reeds 60 procent gebruikt driftreducerende technieken op het spuittoestel. Meer dan 80 procent doet inspanningen om puntvervuiling te vermijden.

De inspanningen inzake biodiversiteit ogen in een goed gevuld duurzaamheidsrapport wat magerder. Twee derde van de producenten doet inspanningen om het bedrijf in te passen in het landschap. De helft voert een natuurbeheerplan uit en 15 procent neemt deel aan een gemeentelijk natuurontwikkelingsplan. Mooi is dat driekwart van de producenten kleine landschapselementen onderhoudt. Ook het inzaaien van perceelgrenzen en het onderhouden van de natuurlijke vegetatie zijn acties die biodiversiteitsverlies tegengaan en die door 60 procent van de producenten met openluchtteelten uitgevoerd worden. Tijdens de rapportvoorstelling gaf VBT-secretaris Philippe Appeltans toe dat biodiversiteit een moeilijk thema is. Hij voegde er in één adem aan toe dat telers binnen de nieuwe gemeenschappelijke marktordening een financiële duw in de rug zullen krijgen voor bijvoorbeeld bloemenranden en bijenhotels.

Afsluiten doet het duurzaamheidsrapport met een overzicht van de sociale impact van de groente- en fruitsector. Die situeert zich op verschillende niveaus. De democratische besluitvorming binnen coöperaties is een waardevol sociaal gegeven. Als werkgever hebben zowel de veilingen als de producenten een impact op het welzijn van werknemers. Het jaarlijks personeelsfeest bij de veilingen is een goede gelegenheid gebleken om de band tussen collega’s te versterken. Dankzij een ‘opleidingsmatrix’ kan elke medewerker de opleidingen volgen die nodig zijn om te groeien in de job.

Bij de producenten zijn een veiligere werkomgeving (97%) en een betere ergonomie (82%) belangrijke thema’s ter verbetering van het welzijn. Zowel de veilingen als de bedrijven van groente- en fruittelers hebben een belangrijke impact op de maatschappij en de lokale gemeenschap waarin zij actief zijn. Dat vertaalt zich onder andere in de zorg voor het beperken van de geluids- en verkeershinder rond de veiling. Meer dan een derde van de producenten organiseert thuisverkoop aan consumenten, wat een manier is om het contact met de buurt levendig te houden.
 

Meer info: Responsibly Fresh duurzaamheidsrapport

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek