"Vooral toeleveranciers profiteren van big data"

In een rapport over de kansen en uitdagingen die de massale toename van digitale data op boerderijniveau met zich meebrengt, merkt de Nederlandse bank ABN AMRO op dat toeleveranciers een voorsprong hebben. Ze zijn beter gepositioneerd om data te verzamelen en om die om te zetten in waardevolle producten of kennis. Het is volgens de bank onder meer aan coöperaties om ervoor te zorgen dat de boer zich de kaas niet van het brood laat eten. Blockchain wordt dan weer naar voor geschoven als technologie bij uitstek om de transparantie in de keten te verhogen.
15 februari 2018  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:44
Lees meer over:

In een rapport over de kansen en uitdagingen die de massale toename van digitale data op boerderijniveau met zich meebrengt, merkt de Nederlandse bank ABN AMRO op dat toeleveranciers een voorsprong hebben. Ze zijn beter gepositioneerd om data te verzamelen en om die om te zetten in waardevolle producten of kennis. Het is volgens de bank onder meer aan coöperaties om ervoor te zorgen dat de boer zich de kaas niet van het brood laat eten. Blockchain wordt dan weer naar voor geschoven als technologie bij uitstek om de transparantie in de keten te verhogen. 

Door de doorgedreven digitalisering van de hedendaagse bedrijfsvoering ontstaat er een enorme hoeveelheid data die kan bijdragen tot een efficiëntere ziektepreventie, een beter voedermanagement, gerichtere sproeitechnieken, enzovoort. Idealiter leidt dat minder verspilling, minder gebruik van chemische middelen, minder antibioticagebruik, een betere bodemkwaliteit, kortom een verduurzaming van de landbouw.

In een rapport stelt ABN AMRO vast dat heel wat boeren die mogelijkheden nog onvoldoende vatten en dat, mede daardoor, de toeleveranciers die via machines en sensoren data genereren, vandaag in een bevoorrechte positie zitten. Boeren zitten nog met te veel vragen omtrent privacy en eigendom om voluit aan de slag te gaan met big data, zo luidt de analyse, waardoor het voor agrarische ondernemers nog onduidelijk is wat ze terugkrijgen voor het delen van hun data. De creatie van betrouwbare platforms moet op dat vlak de bereidheid verhogen.

Toch is het een kwestie van tijd vooraleer de data die op de boerderij worden gegenereerd via apps en andere digitale toepassingen tot bij de consument geraken. Dat is in de eerste plaats een mooie opportuniteit om de voedingsketen transparanter te maken. “De waarde die je als producent creëert, wordt inzichtelijk en kun je beter vasthouden”, zo klinkt het. Het is niet ondenkbaar dat de consument in de nabije toekomst zijn inkopen zal laten bepalen door de betrouwbare informatie die hij over een product vindt over bijvoorbeeld de impact op biodiversiteit, dierenwelzijn of de CO2-uitstoot. 

Lees het volledige rapport hier

Bron: eigen verslaggeving / AgriHolland

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek