Vredeseilanden stelt dreigende schaarste aan de kaak

Vredeseilanden houdt een grootschalig campagneweekend rond het thema van dreigende voedselschaarste. Het beroep van landbouwer komt volgens de ngo immers wereldwijd steeds meer onder druk te staan, de klimaatverandering zorgt voor onvoorspelbare oogstresultaten en heel wat landbouwgronden raken uitgeput door te intensief gebruik. "Voor cacao en koffie dreigen nu al tekorten", zegt de organisatie.
8 januari 2015  – Laatste update 14 september 2020 14:29
Lees meer over:

Vredeseilanden houdt een grootschalig campagneweekend rond het thema van dreigende voedselschaarste. Het beroep van landbouwer komt volgens de ngo immers wereldwijd steeds meer onder druk te staan, de klimaatverandering zorgt voor onvoorspelbare oogstresultaten en heel wat landbouwgronden raken uitgeput door te intensief gebruik. "Voor cacao en koffie dreigen nu al tekorten", zegt de organisatie.

Dat de dreiging van schaarste reëel is, wil Vredeseilanden in de verf zetten met de campagneslogan "Nu nog op uw bord, straks in het museum". Naar schatting 10.000 vrijwilligers delen dit weekend flyers uit, houden inzamelacties en verkopen gadgets ten voordele van de verschillende initiatieven van Vredeseilanden rond de problematiek.

Onder meer door de stijgende vraag uit opkomende markten zoals India en China voorspellen de grote chocoladeproducenten Nestlé, Mars en Barry-Callebaut tegen 2020 een wereldwijd tekort van 1 miljoen ton cacao. De lage inkomsten en de povere levensomstandigheden van de meer dan 5 miljoen kleinschalige landbouwers die 90 procent van de cacao in de wereld produceren, zijn volgens Vredeseilanden de belangrijkste redenen dat de cacaoproductie de vraag niet kan volgen.

De lage prijzen die zij krijgen, beperken hun investeringscapaciteiten waardoor hun productiviteit laag blijft en de armoede hoog. Vredeseilanden ondersteunt daarom in Nicaragua boerencoöperaties waarbij ook chocoladebedrijven betrokken zijn. De coöperatieve Cacoanica uit Waslala bijvoorbeeld, die 163 actieve leden telt, ontstond 12 jaar terug uit een samenwerking van de Duitse ngo Pro Mundo Humano en het chocoladebedrijf Ritter Sport.

Ook chocolatier Dominique Persoone zet zijn schouders onder de campagne en maakte donderdag van zijn winkel in het centrum van Antwerpen voor één dag een museum. "Zonder cacaoboeren die kwaliteit leveren, kan ik geen kwaliteitschocolade leveren", zegt hij. "Als we er niet voor zorgen dat boeren kunnen leven van hun stiel, spelen we met onze eigen toekomst."

Vredeseilanden ijvert voor een degelijk inkomen voor boerenfamilies in onder meer Indonesië, Nicaragua, Peru en Ecuador en probeert daar allianties te smeden tussen boerenorganisaties, overheden, bedrijven, onderzoeksinstellingen en consumentenorganisaties. In ons land pleit de ngo voor een gunstiger klimaat voor landbouwbedrijven en stimuleert ze de consument om te kiezen voor duurzame voeding.

"We zorgen dat chocoladebedrijven mee investeren in infrastructuur en opleiding rond duurzame landbouwpraktijken en dat er transparante contracten tot stand komen", zegt Jelle Goossens van Vredeseilanden. "Dit zijn sleutelprincipes die ook mainstream moeten worden in de rest van de landbouw- en voedingssector."

Bron: Belga

Beeld: Vredeseilanden

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek