nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

03.04.2018 We geven steeds meer geld uit aan biovoeding

Van alle bestedingen aan bio gaat 40 procent naar groenten, fruit en aardappelen. Het aantal consumenten dat bio koopt, nam toe voor alle productcategorieën behalve voor vlees. Negen op de tien Belgen koopt minstens één keer per jaar een bioproduct. Het marktaandeel van verse biologische voeding steeg van 3 naar 3,2 procent. Nergens vind je zoveel bio als op boerenmarkten en in hoevewinkels, maar de klassieke supermarkten realiseren wel meer omzet met hun bio-rayons. Uit de GfK-cijfers van het thuisverbruik leidt VLAM ook af dat Vlamingen vorig jaar 11 procent meer uitgaven aan bio.

Meer mensen kopen biologische voeding en we geven er met zijn allen ook meer geld aan uit. Dat is de voornaamste vaststelling uit de opvolging van het thuisverbruik van 5.000 Belgische gezinnen door GfK Belgium. Het marktonderzoeksbureau doet dat in opdracht van VLAM, die de kennis aanwendt voor promotiecampagnes. Bio promoot zichzelf, zo lijkt het wel, want de groeicijfers zijn ronduit spectaculair. Tussen 2008 en 2017 verdubbelden de biobestedingen voor verse voeding en dranken in België.

Het afgelopen jaar gaven consumenten 6 procent meer uit aan bio. Achter dat cijfer gaat een stijging van 11 procent in Vlaanderen en 8 procent in Wallonië schuil, tegenover een daling met 7 procent in Brussel. Dat laatste is opvallend want het Brussels gewest realiseerde een verdrievoudiging van de biobestedingen tussen 2008 en 2017.

De doorsnee Belg grijpt minder vaak naar de biologische variant van de dierlijke producten vlees, vis en eieren. Zuivel maakt 20 procent van alle biobestedingen uit. Aardappelen, groenten en fruit vormen de hoofdmoot (40%). Vergelijk je met gangbare voeding, dan hebben biologische vleesvervangers met 26 procent het grootste marktaandeel. Ook eieren scoren hoog (14,5%). Op lange termijn zijn biologische eieren en aardappelen (bijna 6%) steeds meer plek gaan innemen in het winkelrek.

Ondertussen is bio gaan behoren tot ons normale voedingspatroon. VLAM staaft dat als volgt: “Negen op de tien Belgen kopen jaarlijks minstens eenmaal een vers bioproduct. De biobestedingen worden voor 60 procent gerealiseerd door de gezinnen die minstens wekelijks bio kopen, deze groep maakt 11 procent uit van de kopers. Het aandeel van deze frequente biokopers neemt toe.”

Uitgesplitst per productcategorie neemt het aantal biokopers voor alle voeding behalve vlees toe. In de periode 2005-2010 grepen mensen net vaker naar biovlees, daarna is dat gaan minderen. Het meeste geld geven we uit aan biozuivel en biogroenten. De kopers, vooral welgestelde gezinnen met kinderen en welgestelde gepensioneerden, slaan hun slag meestal in de klassieke supermarkt. Hard discounters Aldi en Lidl bouwen hun biogamma uit, wat kroostrijke gezinnen met een beperkt inkomen meer bio doet kopen.

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via