nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

26.09.2014 Week van de Fair Trade stimuleert eerlijke handel

“Excuseer meneer, in welke rayon staat het respect voor de boeren in het Zuiden alstublieft?”. Met die reclameboodschap op de radio kondigt het Belgisch Ontwikkelingsagentschap de dertiende editie van Week van de Fair Trade aan. Van 1 tot en met 11 oktober sporen dan in heel België allerlei activiteiten mensen aan om vaker voor eerlijke handel te kiezen. De actie moet bovendien de blik van de consument op Fair Trade verbreden, want het gaat al lang niet meer om enkel koffie en chocolade, aldus de organisatie voor eerlijke handel. Oxfam wereldwinkels legt dit jaar de nadruk op onrechtvaardig geproduceerd sinaasappelsap, en schenkt een liter Oxfam-fruitsap aan wie op 11 oktober een lege fruitsapverpakking binnenbrengt.

De Week van de Fair Trade is een jaarlijkse campagne van het Trade for Development Centre in opdracht van het Belgisch Ontwikkelingsagentschap (BTC) en gebeurt in samenwerking met de belangrijkste fairtradeverenigingen in België zoals onder meer Oxfam. De actie loopt van 1 tot en met 11 oktober en combineert een nationale campagne met lokale evenementen zoals wandelen langsheen “eerlijke winkels”, fairtradeontbijten of een wereldrecordpoging “boterhammen smeren in drie uur tijd”.

Bedoeling is om de consument warm te maken voor eerlijke handel en kennis te laten maken met alle fairtradeproducten. Het gaat immers al lang niet meer over enkel bananen en koffie, aldus de organisatoren. “Er zijn meer dan 100 verschillende eerlijke voedingsproducten op de Belgische markt. Daarnaast maken ook fair trade juwelen, smartphones en wodka deel uit van het aanbod. Bovendien beginnen ook Europese fairtradeproducten de winkelrekken te veroveren, en ook in de toeristische sector heeft eerlijke handel zijn intrede gedaan”.

Op Wereldwinkeldag 11 oktober sluit Oxfam de Week van de Fair Trade af met een actie rond eerlijk fruitsap “om bij een breed publiek en bij de politici de aandacht te vestigen op de onrechtvaardigheden in de handelsketen van sinaasappelsap”. Braziliaanse sinaasappelboeren kunnen hun oogst namelijk enkel kwijt aan drie grote marktleiders die de prijzen bepalen. Wie op die dag een lege fruitsapverpakking meebrengt naar de wereldwinkel, krijgt gratis een fles Oxfam-fruitsap in ruil.

In 2013 gaf een inwoner van België gemiddeld 8,6 euro uit aan producten met het Fairtrade-label en een recente opiniepeiling van het BCT gaf aan dat Belgen beter door de media geïnformeerd willen worden over fair trade.

Meer info: Week van de Fair Trade

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via