nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

25.11.2016 Week van de Friet promoot frietjes van de frituur

Van maandag 28 november tot en met zondag 4 december is het Week van de Friet. Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) lanceert daarom een ludiek promotiefilmpje, dat toont dat de Belg toch het liefst frietjes van zijn favoriete frituur eet wanneer hij thuiskomt uit het buitenland. Zowat 43 procent van de Vlamingen gaat minstens één keer per maand naar de frituur. Vrijdag, zaterdag en zondag zijn de favoriete dagen om naar een frituur te gaan. De favoriete frituurbestelling is een kleine friet met mayonaise, eventueel aangevuld met een curryworst.

Om de Week van de Friet onder de aandacht te brengen, is er een promotiefilmpje gemaakt met als slogan “Frietjes van de frituur, da’s pas thuiskomen”. “Naar Nederland rijden, net over de grens draaien op het eerste rondpunt om vrolijk terug te keren naar België en zo het gevoel van 'thuiskomen uit het buitenland' te creëren. Dat is het grappige en herkenbare scenario van het nieuwe promotiefilmpje voor de Week van de Friet", stelt VLAM in een persbericht. Het filmpje zal te zien zijn op Facebook, YouTube en enkele nieuwswebsites. Een vernieuwde versie van het frietlied zal eveneens te horen zijn in het filmpje.

Ondertussen werkt de sector ook verder aan een erkenning van de Belgische frietkotcultuur als immaterieel erfgoed. Twee jaar nadat dit gebeurde in Vlaanderen, heeft nu ook de Franse gemeenschap de cultuur van het frietkot erkend als immaterieel erfgoed. Eind deze maand is de Duitse gemeenschap aan de beurt, zo is vernomen bij sectorvereniging Navefri. Dan ligt de weg open voor een aanvraag tot erkenning door Unesco, de VN-organisatie voor onderwijs, wetenschap en cultuur.

Meer informatie: Week van de Friet

Bron: Eigen verslaggeving/Belga

Volg VILT ook via