Wegblokkades deden voedingsindustrie en retail pijn

De voedingsindustrie is zwaar getroffen door de dagenlange wegblokkades. Sectorfederatie FEVIA is net zoals de boze truckers ontevreden over de kilometerheffing maar “de situatie op de spits drijven zal niets oplossen”. Nadat minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon dreigde met een tussenkomst door de politie werden de blokkades woensdagavond allemaal opgeheven. Meer dan 70 procent van de voedingsbedrijven in ons land zou economische schade hebben geleden. De bedrijven ontvingen geen grondstoffen meer en kregen hun producten niet meer bij klanten. FEVIA becijfert de impact op gemiddeld 18.000 euro per bedrijf per dag. In één geval loopt de schade op tot 2,4 miljoen euro. Eerder trok ook de retail aan de alarmbel.
7 april 2016  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:34
Lees meer over:

De voedingsindustrie is zwaar getroffen door de dagenlange wegblokkades. Sectorfederatie FEVIA is net zoals de boze truckers ontevreden over de kilometerheffing maar “de situatie op de spits drijven zal niets oplossen”. Nadat minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon dreigde met een tussenkomst door de politie werden de blokkades woensdagavond allemaal opgeheven. Meer dan 70 procent van de voedingsbedrijven in ons land zou economische schade hebben geleden. De bedrijven ontvingen geen grondstoffen meer en kregen hun producten niet meer bij klanten. FEVIA becijfert de impact op gemiddeld 18.000 euro per bedrijf per dag. In één geval loopt de schade op tot 2,4 miljoen euro. Eerder trok ook de retail aan de alarmbel.

Zes dagen lang hebben transporteurs hun woede om de kilometerheffing geuit door autosnelwegen te blokkeren. Het bedrijfsleven werd erg nerveus omdat het aantal getroffen ondernemingen dag na dag toenam. Woensdagavond, enkele uren voor het bericht kwam dat alle wegblokkades opgeheven waren, raamde FEVIA de schade op gemiddeld 18.000 euro per bedrijf per dag. “Deze kosten komen bovenop de impact van de kilometerheffing zelf, die voor het transport van voedingswarenop 150 miljoen euro is berekend door Transport and Mobility Leuven”, zegt Chris Moris, directeur-generaal van FEVIA. Meer dan 70 procent van de voedingsbedrijven in ons land heeft de wegblokkades financieel gevoeld.

De gevolgen van een wegblokkade zijn voor de voedingsindustrie velerlei. Voedingsbedrijven werken vaak met verse producten die niet langer dan enkele dagen goed blijven. De centrale distributiecentra zijn geblokkeerd zodat bedrijven verplicht zijn om rechtstreeks aan de supermarkten te leveren terwijl ze kans maken om vast te rijden op de autosnelweg. Klanten annuleren bestellingen en producten worden niet geleverd. Bedrijven zijn verplicht hun grondstoffen te laten leveren buiten de normale werkuren en riskeren een proces-verbaal omdat ze hun milieuvergunning overtreden. Meer en meer bedrijven kunnen bij een gebrek aan grondstoffen niet meer produceren en zijn verplicht om hun personeel op tijdelijke werkloosheid te zetten. Als klap op de vuurpijl zijn er transporteurs die extra vergoedingen eisen voor de uren die ze hebben vastgestaan op de autosnelweg.

FEVIA is absoluut geen voorstander van de kilometerheffing en vindt de fouten in het systeem onaanvaardbaar. Maar de voedingsindustrie wil niet dat de transportsector nog meer chaos veroorzaakt want dat lost niets op. Eerder had ook handelsfederatie Comeos de overheid gevraagd om snel een einde te maken aan “de staat van wetteloosheid”. Ook voor de retail lopen de financiële verliezen in de tientallen miljoenen euro’s. Comeos wees bovendien op de enorme voedselverspilling omdat honderden tonnen verse voeding te lang onderweg waren. Behalve autosnelwegen werden er de voorbije dagen ook industriezones geblokkeerd. Daar bevinden zich de distributiecentra van supermarkten. In ons land zorgen een 20-tal depots voor de bevoorrading van zo’n 4.000 supermarkten, die samen 75 procent van de sector vertegenwoordigen.

Beeld: Touringforum.be

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek