nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

03.06.2018 Wereldmelkdag gaat niet onopgemerkt voorbij

Op een aantal plaatsen in ons land is Wereldmelkdag niet onopgemerkt voorbij gegaan. Naar jaarlijkse gewoonte plaste Manneken Pis in Brussel melk om aandacht te vragen voor het belang van melk in Afrika. Voor het eerst ging het om Fairebel-melk van de Belgische boerencoöperatie Faircoop. Milcobel, de grootste zuivelcoöperatie van ons land, maakte er in al zijn vestigingen een feestelijke dag van voor personeel en melkveehouders. “Bij ons draait immers alles rond melk, zelfs onze kernwaarden: Moedig zijn, Eerlijkheid, Loyaliteit en Kwaliteit”, klinkt het.

De Belgische ngo Dierenartsen Zonder Grenzen heeft Manneken Pis tijdens Wereldmelkdag, die sinds 2001 op initiatief van de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) van de Verenigde Naties jaarlijks doorgaat op 1 juni, opnieuw melk laten plassen. Maar liefst één miljard Afrikanen leven van de veeteelt en dus is melk een belangrijke bron van inkomsten. “In sommige woestijnachtige gebieden is het vaak ook de enige manier om te overleven en dat maakt melk essentieel in de strijd tegen armoede en honger. Aangezien melk één van de weinige eiwitbronnen is in Afrika, leidt het gebrek hieraan vaak tot ondervoeding”, aldus de ngo.

In tegenstelling tot een Belgische koe die dagelijks gemiddeld 25 tot 35 liter melk per dag produceert, schommelt het gemiddelde in Afrika zo rond de twee tot drie liter en tijdens het droogseizoen is het zelfs nauwelijks een liter. Dierenartsen Zonder Grenzen ondersteunt de melkproductie in Afrika door de gezondheid van de kuddes vee actief op te volgen. De organisatie vaccineert dieren, geeft opleidingen aan veeboeren en legt voorraden veevoeder aan. Zo kunnen de koeien ook in het droogseizoen twee tot drie liter melk produceren.

Tijdens de actie bij Brussels beroemdste standbeeldje werd aan voorbijgangers en toeristen een glas eerlijke melk van Fairebel aangeboden om hen te sensibiliseren over de actie. “Wij vinden het belangrijk dat ze nadenken over de familiale melkproductie, zowel in Afrika als in Europa”, klinkt het bij Fairebel. “Wanneer consumenten kiezen voor melk met ons label, dan kiezen ze niet alleen voor een evenwichtig en gezond product, maar ook voor een evenwichtige vergoeding aan de producent.” Faircoop, de coöperatie achter het merk Fairebel, telt vandaag 555 melkveehouders die bovenop de normale melkprijs nog een extra vergoeding ontvangen voor alle productie die via het label wordt verkocht.

Ook Milcobel besloot Wereldmelkdag niet ongezien voorbij te laten gaan. In de vier belangrijkste sites van de coöperatie – Moorslede, Langemark, Schoten en Kallo – kregen alle 2.000 werknemers de gelegenheid om bij een hapje en de nodige animatie kennis te maken met de Milcobel-zuivelproducten. Ook de 2.700 leden-melkveehouders kregen een ‘melkpresentje’ dat de kernwaarden van de coöperatie in de kijker zetten. “Wij verwerken jaarlijks ruim 1,5 miljard liter melk ‘van bij ons’ tot een ruim assortiment zuivelproducten. Alles draait dus rond melk, net zoals onze kernwaarden waarvan de eerste letters samen het woord melk vormen: Moedig zijn, Eerlijkheid, Loyaliteit en Kwaliteit”, aldus woordvoerder Eddy Leloup.

Bron: Eigen verslaggeving/Belga

Beeld: Marcel Van Coile

Volg VILT ook via