nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

 

06.10.2015 West-Vlaamse tuinders ontmoeten elkaar in pop-up bar

Naar aanleiding van de Week van de Geestelijke Gezondheid organiseerden de landbouworganisaties Boerenbond en ABS samen met Logo Midden-West-Vlaanderen dinsdag twee pop-up welzijnsacties gericht op land- en tuinbouwers. Als locatie werd gekozen voor twee plaatsen waar regelmatig boeren en tuinders langskomen: de REO Veiling in Roeselare en Afcowest in Poperinge. Op beide locaties konden de aanwezigen een babbeltje slaan met collega’s, terwijl ze genoten van een tas soep (REO) of een kommetje chocolademousse (Afcowest). Achterliggend idee van de actie is het feit dat contact met collega’s of vrienden je fit houdt in je hoofd, een van de voorwaarden voor een goede mentale gezondheid.

Land- en tuinbouwers werken vaak in afzondering met hun dieren en planten. Op een gemiddelde werkdag ontmoeten zij geen collega’s, buren of vrienden om hun hart bij te luchten. In het beste geval hebben ze een partner om mee te praten, maar ook dat is geen evidentie in de sector. Volgens cijfers van Boeren op een Kruispunt vzw is immers 23 procent van de land- en tuinbouwers alleenstaand. Nochtans is contact met collega’s, vrienden, buren en familie volgens de actievoerders een belangrijk element om je goed in je vel te voelen, zeker in crisistijden. 

Boeren en tuinders worden in het Vlaamse Actieplan Suïcidepreventie (VLASP) dan ook aangeduid als kwetsbare groep, net als de provincie West-Vlaanderen in zijn geheel. Vorig jaar werd daarom in die provincie vanuit het platform voor suïcidepreventie een werkgroep opgericht met als doel de geestelijke gezondheid van land- en tuinbouwers te bevorderen. De werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van zowel het Algemeen Boerensyndicaat als Boerenbond, hun respectievelijke vrouwenafdelingen (VABS en KVLV-Agra), een psychologe, Boeren op een Kruispunt en de West-Vlaamse Logo’s (Lokaal Gezondheids Overleg).

Samen willen zij werken aan taboedoorbreking en sensibilisering. In januari waren ze daartoe al aanwezig op Agriflanders in Gent en tussendoor hielden ze enkele kleinere acties op de Agromarkt in Gistel en de Werktuigendagen in Oudenaarde. “Bedoeling is dat we een aantal keer per jaar iets rond geestelijke gezondheid in de sector organiseren”, vertelt Sylvie Decoutere van KVLV Agra.

De pop up-acties van dinsdag waren er specifiek op gericht om land- en tuinbouwers met elkaar in contact te brengen en te overtuigen van het belang van een rijk verenigingsleven. “Het maakt niet uit van welke vereniging je lid wordt, of dat nu van een landbouworganisatie is of van een sportclub. Zolang je maar buiten komt en je isolement doorbreekt”, stelt Decoutere.

De slogan die de werkgroep daarvoor gebruikt, is ’Reken op je vrienden’, een van de 10 stappen uit de ‘Fit in je hoofd’-campagne. “Hoe meer mensen je kent, hoe meer kansen je hebt om gevoelens te delen, steun te vinden, frisse ideeën op te doen, enzovoort. Bij de een kan je terecht met je zorgen, bij de ander voor een gezellige babbel. Van veel vrienden blijf je fit in je hoofd”, klinkt het. Bovendien blijkt uit onderzoek dat iemand die goed geïntegreerd is in zijn omgeving, langer leeft en minder last heeft van lichamelijke en psychische aandoeningen.

De soepbar in Roeselare kon rekenen op de belangstelling van een twintigtal tuinders, de chocoladebar in Poperinge op de interesse van een vijftigtal. Op zich geen slechte opkomst. “Alle aanwezigen zagen het nut van onze campagne in”, stelt Decoutere. Al stelde ze nog een groot verschil in mentaliteit vast: “sommigen vinden het logisch om hulp te zoeken wanneer het moeilijk gaat en doen dat dan ook, terwijl anderen het nog steeds niet oké vinden om de vuile was buiten te hangen”.  

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via