nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

15.04.2016 Wetgevend kader voor drones eindelijk een feit

Het Koninklijk Besluit dat professioneel vliegen met drones mogelijk maakt in België, is vrijdag gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. De nieuwe wet laat toe dat drones gebruikt worden tot op tien meter hoogte voor recreatief gebruik en tot op 45 of 90 meter hoogte voor professionals. "Met de ondertekening kan de sector nu aan zijn broodnodige inhaalbeweging beginnen tegenover de buurlanden", meldt softwareplatform IDRONECT. Ook de landbouwsector keek reikhalzend uit naar een wetgevend kader voor drones.

Binnen het professionele gebruik is sprake van klasse 1 en klasse 2. Klasse 1 is het professioneel gebruik van drones tot 150 kilo tot 90 meter hoogte. Deze activiteiten worden beschouwd als "hoog risico" (bijvoorbeeld het overvliegen van een menigte) of als "middel risico" (bijvoorbeeld de inspectie van een windmolen). Piloten moeten hun drones laten registreren en moeten, na het behalen van een vliegbewijs, 18 jaar zijn.

Dronepiloten in klasse 2 mogen vliegen met een drone van minder dan vijf kilo en tot maximaal 45 meter hoogte. Die categorie mag in principe niet gebruikt worden voor handelsactiviteiten, al wordt wel een uitzondering gemaakt voor 'occasioneel' professioneel gebruik, zoals voor landbouwers die hun velden willen inspecteren .Piloten in deze klasse moeten minimaal 16 jaar zijn en een attest halen, maar de weg naar dat attest is minder zwaar dan bij professioneel gebruik. De drone moet ook geregistreerd zijn.

Er zijn geen goede cijfers over het aantal drones dat al in ons land circuleert, maar het gaat naar schatting om enkele tienduizenden exemplaren. In een rondvraag door De Tijd eind 2015 maakten enkele grote verkopers gewag van een verdubbeling van de verkoop in 2015. Hoeveel drones daarvan in klasse 2 vallen, is niet bekend, maar heel wat duurdere modellen van pakweg 500 euro of meer wegen wel meer dan een kilo.

Bron: Belga/eigen verslaggeving

Beeld: ILVO

Volg VILT ook via