nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

17.06.2019 Zes engagementen van voedingssector inzake verpakkingen

Fevia, de federatie van de Belgische voedingsindustrie, lanceerde zaterdag verpakkingen2025.be, een website die de engagementen van de sector inzake verpakkingen samenvat. Op de website geven negen grote bedrijven aan hoe ze met 40 concrete initiatieven werken aan die engagementen en bijdragen aan duurzamere verpakkingen. De voedingsindustrie is niet te vinden voor een statiegeldsysteem maar verwacht evenveel resultaat te kunnen halen met een "breed verpakkingsbeleid". Dat betekent inzetten op zowel preventie, infrastructuur, handhaving als de recyclage van duurzame verpakkingen. Comeos communiceert op zijn beurt de inspanningen die retail en restaurantketens doen.

In 2018 presenteerde Fevia, samen met sectorverenigingen Comeos, Unizo, Buurtsuper en Detic, een reeks engagementen aan de Vlaamse regering om te evolueren naar een duurzamer verpakkingsbeheer. Het gaat om het recycleren van 65 procent van de plastic verpakkingen tegen 2023, naar 50 procent gerecycleerd materiaal in drankverpakkingen in 2025, het inzamelen en recycleren van 90 procent van de drankverpakkingen tegen 2022, het 100 procent recycleerbaar/herbruikbaar/biodegradeerbaar maken van verpakkingen in 2025, het verdubbelen tegen 2025 van het selectief inzamelen van verpakkingen buitenshuis en een vermindering met 20 procent van het zwerfvuil tegen 2022.

De concrete initiatieven komen van AB Inbev, Alken Maes, Coca Cola, Danone, Mars, Nestlé, Pepsico, Spadel en Unilever. Zuivelverwerker Danone streeft er bijvoorbeeld naar om met volledig circulaire verpakkingen te werken, dat wil zeggen verpakkingen die zonder risico herbruikbaar zijn dan wel recycleerbaar of composteerbaar. Unilever zet op zijn beurt in op recyclage en het gebruik van lichtgewicht plastic en nieuwe materialen, en denkt na over nieuwe manieren om frisdrank en water te drinken.

"Dit is geen eindpunt: achter de schermen gebeurt er heel wat onderzoek. De uitdaging is om daarbij rekening houden met de functies van verpakkingen, onder andere om voedselveiligheid, hygiëne en houdbaarheid te waarborgen, voedselverlies tegen te gaan en de consument de nodige informatie te bieden", aldus Bart Buysse, CEO van Fevia. Voorzitter Jan Vander Stichele voegt daaraan toe: "Een wereld zonder verpakkingen is ondenkbaar, maar dat betekent niet dat we niet alles op alles moeten zetten om die verpakkingen zoveel mogelijk te beperken en zo duurzaam mogelijk te maken."

De sector herhaalt niet meteen heil te zien in een statiegeldsysteem. "De context hier is helemaal anders dan in Duitsland of Groot-Brittannië. Wij hebben een goed werkend systeem van de blauwe zak dat we niet op de helling willen zetten, maar nog verder gaan uitbreiden naar alle plastiek verpakkingen", aldus Vander Stichele. "Bovendien zitten we met een reële problematiek van grensaankopen door een opeenstapeling van taksen en heffingen die onze producten duurder maken dan in het buitenland. Wij moeten het dus anders aanpakken en door samen te werken even ambitieuze resultaten halen."

De nieuwe blauwe zak, die alle plastic verpakkingen mag bevatten, wordt gefaseerd overal ingevoerd. Per jaar en per inwoner zal 8 kilo plastic extra selectief ingezameld worden, zo benadrukt handelsfederatie Comeos. "Jaren geleden hebben de supermarkten de eenmalige kassazakken reeds vervangen door herbruikbare exemplaren. Eind dit jaar verdwijnen ook de dunne plastic zakjes voor groenten en fruit. Supermarkten zullen op jaarbasis 600 miljoen plastic zakjes vervangen door katoenen, papieren of composteerbare zakjes. Bovendien kleven ze geen stickers meer op groenten en fruit van hun eigen merk, tenzij consumenten de sticker samen met de schil in de compostbak kunnen gooien."

Ontdek alle initiatieven op www.verpakkingen2025.be & engagement.comeos.be

Bron: Belga / eigen verslaggeving

Beeld: Danone

Volg VILT ook via