nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

02.11.2018 Zuivelfabrikant Danone rekent op plantaardig segment

Danone ziet een zonnige toekomst in plantaardige voedingswaren, schrijft het Nederlandse vakblad Boerderij. Het Franse zuivelconcern denkt de omzet in die sector richting 2025 te verdrievoudigen naar vijf miljard euro. Danone heeft zich vorig jaar een goede uitgangspositie in de plantaardige sector verworven met de overname van het Amerikaanse WhiteWave, de fabrikant van de sojaproducten van Alpro. Die business moet de groeimotor worden voor Danone, blijkt nu uit een toelichting van CEO Emmanuel Faber aan investeerders in Londen.

Sinds dit jaar voegt de Franse onderneming de cijfers van zijn ‘plantentak’ samen met die van zuivel onder de noemer Essential Dairy and Plant-Based ofwel EDP. Het met melk en zuivel grootgebrachte concern laat, met andere woorden, niet meer weten hoeveel zuivel het eigenlijk verkoopt en hoeveel winst daarop wordt gemaakt.

Die gezamenlijke EDP-divisie is momenteel goed voor de helft van de omzet, blijkt uit de cijfers over het laatste kwartaal, toen 3,2 miljard van de 6,4 miljard euro aan groepsomzet uit zuivel én plantaardige producten kwam. Daarbij groeit Noord- Amerika door de bijdrage van WhiteWave door, zij het in bescheiden mate, terwijl Europa mede door de aanhoudende problemen rond de yoghurt Activia een flinke omzetdaling laat zien.

Bron: |

Beeld: Alpro

In samenwerking met: Boerderij

Volg VILT ook via