1.500 consumenten brachten bezoek aan Agribex-roadshow

Hoewel de consument de landbouw een warm hart toedraagt, geeft hij ook aan geen voeling te hebben met de sector. Om daar verandering in te brengen, trok Agribex, de tweejaarlijkse landbouwbeurs in Brussel, naar de consument met een interactieve roadshow over de Belgische landbouw anno 2017. Het kon daarvoor rekenen op de steun van Carrefour dat in acht van zijn vestigingen de Agribex-roadshow ontving. Voor de supermarktketen was het de ideale manier om de eigen inspanningen voor lokale producten in de kijker te stellen.
6 november 2017  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:37
Lees meer over:

Hoewel de consument de landbouw een warm hart toedraagt, geeft hij ook aan geen voeling te hebben met de sector. Om daar verandering in te brengen, trok Agribex, de tweejaarlijkse landbouwbeurs in Brussel, naar de consument met een interactieve roadshow over de Belgische landbouw anno 2017. Het kon daarvoor rekenen op de steun van Carrefour dat in acht van zijn vestigingen de Agribex-roadshow ontving. Voor de supermarktketen was het de ideale manier om de eigen inspanningen voor lokale producten in de kijker te stellen.

De opzet van de roadshow is bij Agribex ontstaan na een bevraging van 1.000 consumenten. Daaruit bleek dat de Belgische boer een acht op tien krijgt van de consument als het op vertrouwen aankomt. Wel gaf diezelfde consument meteen ook toe dat hij weinig weet over de sector. “De landbouw is ook aanzienlijk gewijzigd. In 2000 waren er nog bijna 62.000 landbouwbedrijven in België, vandaag zijn er dat 40 procent minder. Maar de landbouwbedrijven zijn wel groter geworden, ook moderner en meer high-tech. De boer van 2000 is in niks te vergelijken met de boer van 2017”, zegt Michel Christiaens, secretaris-generaal van Fedagrim, de organisatie achter Agribex. 

Een interactieve container werd uitgebouwd met daarin tal van infoborden en video’s over de hedendaagse landbouw, een kennisquiz voor volwassenen en een speelse voorstelling van moderne landbouwtools voor kinderen. Het verhaal was opgebouwd rond smart farming. Alle technologische hulpmiddelen die een boer vandaag gebruikt om zijn opbrengsten veilig te stellen, zijn dieren optimaal te verzorgen en zo min mogelijk milieu-impact te hebben, werden via woord en beeld getoond in de container.

Die container trok de afgelopen maanden naar acht plaatsen in Wallonië en Vlaanderen. Zo deed hij onder meer de parking van de Carrefour-hypermarkten in Ans, Korbeek-Lo, Brugge, Kuringen, Zemst, Jambes, Bomerée en Ninove aan. Op deze rondrit werden 1.500 consumenten bereikt en werd de landbouwkennis getest van 125 consumenten. “Deze campagne was een goede aanloop naar onze landbouwbeurs die van 5 tot 10 december doorgaat in Brussel. Dat is nog altijd het summum van wat de Belgische landbouw te bieden heeft. In de eerste plaats blijft dit een vakgebeuren, maar de consument is ook meer dan welkom. Het is de verzamelplek bij uitstek van alle moderne technologie die de landbouw vandaag rijk is”, klinkt het.

Voor Agribex was de samenwerking met Carrefour een voltreffer. “Doordat we op de parking van acht hypermarkten terechtkonden, zaten we meteen in het hart van de distributie. We hadden de luxe om de consument bijna recht in onze container te laten stappen”, aldus Michel Christiaens. Voor Carrefour was de Agribex-roadshow dan weer de ideale manier om de inspanningen rond lokale producten in de verf te zetten. “Sinds 2012 verkopen de Carrefour-hypermarkten lokale producten die allemaal op maximaal 40 kilometer van de Carrefour-vestiging geproduceerd worden”, zegt Baptiste van Outryve, woordvoerder van de supermarktketen.

Vandaag zijn er meer dan 10.000 streekproducten van 711 producenten in heel België terug te vinden in 45 Carrefour-winkels. De samenwerking met lokale producenten is gebaseerd op een ethisch charter met zeven engagementen. Zo is er steeds een rechtstreekse relatie tussen de producenten en het team van de winkel waaraan geleverd wordt, legt de supermarkt geen leveringsvolumes op, wordt gemikt op een eerlijke aankoopprijs en snelle betaling aan de producent en krijgen de lokale producten een aparte rayon in de winkel.

“Wij eisen geen exclusieve verkoop. We willen een visitekaartje zijn voor de lokale producenten en samenwerken om hen te helpen meer bekendheid te krijgen zodat ze nieuwe klanten over de vloer krijgen”, aldus van Outryve. Hij wijst erop dat het ook voor de managers van de verschillende winkels een aanpassing heeft gevraagd, maar dat de samenwerking met de lokale producenten positief wordt geëvalueerd.

Speciaal voor de komst van de Agribex-roadshow waren de lokale producenten in de Carrefour-winkels aanwezig met een stand met proevertjes om hun waren aan te prijzen. Tijdens het slotmoment in de hypermarkt van Ninove was ook Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw Joke Schauvliege uitgenodigd om een kijkje te komen nemen in de Agribex-container. Nadien volgde een rondleiding door de winkel en nam de minister de tijd om de standjes van de lokale producenten te bezoeken.  

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek