nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

26.02.2020 2,3 mio euro om troeven van bio in de kijker te zetten

Met de financiële hulp van de Europese Unie wil VLAM de consumptie van biologische producten aanmoedigen. Centraal in de nieuwe campagne voor bio staat de website allesoverbio.be. Gecombineerd met een video- en tv-campagne wil VLAM op die manier de vijf troeven van bio in de kijker zetten: lekker puur, gezond genieten, goed voor het milieu, vriendelijk voor dieren en 100 procent toekomst. De focus ligt daarbij op bioproducten van bij ons.

De biomarkt in België groeit al enkele jaren met dubbele cijfers. De cijfers voor 2019 zijn nog niet gekend, maar in 2018 besteedden Belgische gezinnen een bedrag van 760 miljoen euro aan biologische producten. Dat is een stijging met 15 procent tegenover het jaar voordien. Het aandeel van Vlaanderen hierin bedraagt 289 miljoen euro of 38 procent van de totale bestedingen in ons land. Vlaanderen blijft op dit moment dus beduidend achter in vergelijking met Wallonië.

Daar wil VLAM verandering in brengen met een nieuwe campagne. Daarvoor is een totaalbudget van 2,3 miljoen euro voorzien voor de komende drie jaar. “Zeventig procent daarvan wordt bijgepast door Europa, de overige 30 procent zal gefinancierd worden met bijdragen van de biosector”, klinkt het. Met andere woorden, 1,6 miljoen euro komt van de EU en 690.000 euro komt van de sector.

“De nieuwe biocampagne haakt in op de basis die de voorbije jaren is gelegd. We willen consumenten vaker doen kiezen voor bio door de vijf troeven ervan uit te spelen”, zegt Liliane Driesen van VLAM. Het onlineplatform allesoverbio.be is de uitvalsbasis voor alle communicatie voor bio. “Dit platform bevat een schat aan inhoudelijke en feitelijk informatie over bio, verhalen en video’s over producenten, verwerkers en bioliefhebbers”, luidt het.

Naast online worden er nog drie andere kanalen aangeboord. In juni komt er een gloednieuwe tv-spot die op Eén en op Veir zal getoond worden. Daarin vertelt een bioproduct over zijn levensweg en over de zorg waarmee alles gebeurt op een biobedrijf. Ook in biospeciaalzaken zal de nieuwe campagne zichtbaar zijn. “Het is daar dat de aankoopbeslissing wordt genomen”, verduidelijkt VLAM. Tot slot wordt in de zomer ook de kaart van de festivals getrokken en strijkt de biocampagne neer op diverse festivals, zoals Gentse Feesten, Dranouter, Mira Miro, enz.

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via