nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

25.01.2010 "4 op de 10 eetwaren of verkooppunten scoort zwak"

Van de 927 voedingswaren en verkooppunten die consumentenorganisatie Test-Aankoop in 2009 onderzocht, kreeg 42 procent een slechte of zwakke beoordeling. Onder meer over de kwaliteit van pita's, ijs en snelverkoop is de organisatie niet te spreken. Test-Aankoop heeft maandag de voedingsbalans van 2009 toegelicht.

"Zes op de tien voedingsproducten en verkooppunten bleken dus wel in orde, maar we kunnen niet spreken van een goed rapport voor 2009", stelde Ivo Mechels van Test-Aankoop. "Van een echt gevaar voor de gezondheid kunnen we echter niet spreken". Volgens Robert Remy, voedingsexpert van Test-Aankoop, is de situatie in vergelijking met 2008 min of meer onveranderd gebleven.

Slechts 8 op de 40 pita-verkopers die Test-Aankoop testte, konden zeggen welk vlees ze precies verkopen. Opvallend is dat in 11 gevallen waar Arabische shoarma-pita's verkocht werden, Test-Aankoop varkensvlees vond. Ook schep- en softijs kregen een slechte score: in 51 van de 70 verkooppunten was vorig jaar de netheid onvoldoende. "Dit is een aanhoudend probleem, de hygiëne wordt er steeds slechter", aldus Remy.

Ook over producten in snelverkoop is Test-Aankoop ontevreden. "34 procent is niet meer geschikt voor consumptie en zou uit de rekken moeten gehaald worden", waarschuwt Remy. Smoothies, gezondheidsdrankjes, lightproducten en voedingssuplementen noemt Test-Aankoop eveneens onaanvaardbaar omdat ze consumenten al te vaak om de tuin leiden.

De voedingsbalans van 2009 bevat ook positieve evoluties aan. Bij slechts 1 van de 31 geanalyseerde mozzarellakazen stelde Test-Aankoop fraude vast, waarbij koemelk in plaats van buffelmelk gebruikt werd.

Bron: Belga

Volg VILT ook via