nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

12.09.2019 6 op de 10 Vlamingen willen gezonde voeding goedkoper

Bijna zes op de tien Vlamingen zouden het makkelijker vinden om gezonder te eten als gezonde voeding goedkoper was. Dat blijkt uit een enquête van het Vlaams Instituut Gezond Leven bij 500 Vlamingen. Bovendien verwacht 43 procent dat de overheid dit mee mogelijk maakt. Opvallend: slechts een kleine minderheid wil dat de overheid ongezonde voeding duurder maakt (15 procent) of ongezonde voeding verbiedt (7 procent). De enquête werd afgenomen in aanloop naar de tweede verjaardag van de nieuwe voedingsdriehoek.

Een grote meerderheid (69%) van de respondenten zegt het afgelopen jaar één of meerdere gezonde aanpassingen te hebben doorgevoerd in zijn of haar eetpatroon. Tegelijkertijd stuurt een kleine meerderheid van alle respondenten (57%) aan op goedkopere gezonde producten, zodat die gezonde keuze ook de meest evidente keuze wordt.

Behalve de prijs van voeding bepaalt de alomtegenwoordige aanwezigheid van ongezonde verleiding ons eetgedrag. “Het aanbod in het straatbeeld is overwegend ongezond”, zegt Loes Neven van het Vlaams Instituut Gezond Leven. “Fastfood, snoep en suikerrijke dranken zijn letterlijk op de hoek van elke straat te vinden. Ook televisie- en internetreclame promoot meestal erg ongezonde producten. 25 tot 30 procent van de respondenten stelt dat minder verleiding hen zou helpen om gezondere keuzes te maken.”

Opvallend: slechts een kleine minderheid wil dat de overheid ongezonde voeding duurder maakt (15%) of ongezonde voeding verbiedt (7%). “Hier zien we een opvallende tegenstelling tussen wat bewezen effectief is, en wat mensen willen”, zegt Loes Neven. “Enerzijds weten we dat ongezonde voeding duurder maken en beter reguleren werkt. Zeker als je tegelijk gezonde voeding goedkoper maakt. Anderzijds staan Vlamingen op hun vrijheid om ongezonde keuzes te maken, zelfs al blijkt die 'vrijheid' in de praktijk zeer relatief. We vergeten namelijk dat ook de grote voedingsbedrijven onze keuze voortdurend sturen via sluwe reclametechnieken.”

Hoe vatbaar mensen zijn voor reclame en foutieve informatie blijkt uit onderzoek, en onrechtstreeks ook uit de enquêteresultaten. “Zo schatten respondenten aardappelen ongezonder in dan ze werkelijk zijn”, aldus Loes Neven. “Hetzelfde geldt voor noten: de helft van de respondenten weet niet dat je die dagelijks mag eten. Ze staan nochtans in de donkergroene zone van de voedingsdriehoek. Kokosvet heeft dan weer een positiever imago dan haar plaats in de driehoek doet vermoeden. Veel respondenten beschouwen het als een gezonder product dan boter, maar dat klopt niet.”

Maar er is ook goed nieuws: twee jaar na de lancering van de nieuwe voedingsdriehoek (her)kent 93 procent van alle respondenten de voedingsdriehoek. Al vindt niet iedereen die even gemakkelijk om toe te passen in het dagelijkse leven. Eén van de redenen is dus de (hoge) prijs van gezonde voeding. “We moeten ook verdere en samenhangende maatregelen nemen in het voedingsplan, met bijvoorbeeld een prijsbeleid of een verbod op reclame voor ongezonde voeding gericht op kinderen”, aldus Loes Neven. Gezond Leven biedt aan om zowel de federale als de Vlaamse overheid hierin verder te adviseren.

Bron: Eigen verslaggeving / Belga

Volg VILT ook via