Belastinghervorming zonder groene accenten?

De externe milieukosten liggen in België erg hoog. De milieufederaties vragen een vergroening van de fiscaliteit bij de nakende belastinghervorming.
20 september 2000  – Laatste update 4 april 2020 14:25
De Belgische milieufederaties vrezen dat bij de komende belastinghervorming de kansen op vergroening van de fiscaliteit gemist worden. Ze pleiten voor een verlaging van de onroerende voorheffing in steden, het fiscaal stimuleren van groene beleggingen en het herzien van de aftrek van de kosten voor woon-werkverkeer.

De Bond Beter Leefmilieu (BBL), de Brusselse Raad voor het Leefmilieu (BRAL), Inter-Environnement Bruxelles en Wallonie trokken woensdag op een persconferentie aan de alarmbel. De hervorming van de personenbelasting moet volgens hen samengaan met de vergroening van de fiscaliteit. Afzonderlijke maatregelen inzake milieufiscaliteit zullen nooit een voldoende maatschappelijk draagvlak krijgen, stelde Saar Van Hauwermeiren van BBL.

De externe milieukosten liggen in België erg hoog. Volgens het Europees Milieu Agentschap bedraagt de milieufactuur van het wegverkeer - door geluidsoverlast, luchtvervuiling, klimaatverandering, ... - 350 miljard frank, waarvan slechts 26 miljard op de weggebruiker verhaald wordt. Het wegtransport kostte in Vlaanderen in 1998 168 miljard frank zonder de schade aan ecosystemen door luchtverontreiniging (gezondheidskosten, materiaalschade, schade aan landbouw) in rekening te brengen.

Aquafin gaf in 1999 11,5 miljard frank uit aan de sanering van oppervlaktewater. Het Vlaams afvalbeleid kost jaarlijks 3,9 miljard. Voor bodemsanering is 280 miljard nodig, gespreid over 40 jaar 7 miljard per jaar. De milieukosten voor landbouw bedragen 7 miljard per jaar.

Deze kosten worden geenszins in de prijzen weerspiegeld. Ondanks de hoge milieukost, worden in België slechts 5,5 procent van de belastingsinkomsten uit milieutaksen gepuurd. Daarmee staat ons land op de derde laatste plaats van Europa, aldus nog Van Hauwermeiren. Zo zou de prijs van de Belgische diesel vijf frank hoger liggen dan nu indien de accijnzen op het niveau van de buurlanden zouden gebracht worden.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek