nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

10.06.2013 Belgische melk is luxeproduct in China

Meer dan 60 procent van de Belgische melk wordt uitgevoerd naar het buitenland: overwegend Europa, maar ook naar verschillende Afrikaanse landen, Saoedi-Arabië en meer en meer ook China. Zo voert de Vlaamse zuivelfirma Inza sinds een jaar consumptiemelk uit naar China, “waar melk als een luxeproduct wordt beschouwd”, volgens Jef Mottar, algemeen directeur van Inza.

De Belgische zuivelindustrie realiseerde in 2012 een omzet van 4,4 miljard euro. Dat maakte BCZ vorige week bekend op zijn algemene vergadering. Daarvan wordt 60 procent uitgevoerd naar het buitenland. Voornamelijk binnen Europa, maar ook in Afrika, het Midden-Oosten en sinds kort ook China is er vraag naar Belgische zuivel. Vooral de recente groei van de export naar China is opmerkelijk: tot voor enkele jaren terug was er geen enkele uitvoer van verse melk vanuit Europa naar China.

Een dik jaar geleden kwam daar verandering in. China werd opgeschrikt door een melkschandaal: het toxische melamine werd aangetroffen in melk, met dodelijke slachtoffers tot gevolg. "Sindsdien is men in China erg wantrouwig tegenover de eigen melkproducten, en is melk vanuit Europa, ook vanuit België, er erg gegeerd. Ook de enorme vraag naar Europees babymelkpoeder, met lege winkelrekken in Europa tot gevolg, getuigt daarvan", aldus Jef Mottar, algemeen directeur van Inza.

Inza, de consumptiemelkdivisie van de Milcobel-groep, voert sinds ruim een jaar Vlaamse consumptiemelk uit naar China. "Het gaat maar om enkele procenten van de uitvoer, maar niettemin is het groeipotentieel er enorm, omdat hun eigen productie voorlopig ontoereikend is. Melk wordt in China beschouwd als een luxeproduct", vertelt Mottar. "De mensen sparen er geld om melk voor hun kinderen te kunnen kopen."

Bron: Belga

Volg VILT ook via