Consument legt verband tussen gezond en duurzaam

Gezonde en duurzame voedingsmiddelen gaan in de ogen van consumenten vaak samen. Het begrip duurzaam vinden ze bovendien moeilijker te vatten dan pakweg diervriendelijk of milieuvriendelijk. Dat blijkt uit onderzoek van LEI, onderdeel van Wageningen Universiteit, in opdracht van het Nederlandse ministerie van Landbouw.
2 mei 2012  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:04
Lees meer over:

Gezonde en duurzame voedingsmiddelen gaan in de ogen van consumenten vaak samen. Het begrip duurzaam vinden ze bovendien moeilijker te vatten dan pakweg diervriendelijk of milieuvriendelijk. Dat blijkt uit onderzoek van LEI, onderdeel van Wageningen Universiteit, in opdracht van het Nederlandse ministerie van Landbouw.

Nederlandse consumenten zien een verband tussen gezonde en duurzame voeding, maar laten gezondheid vaker een rol spelen in het beslissingsproces. Wanneer ze toch letten op duurzaamheid tijdens het winkelen, baseren consumenten zich in het algemeen op verpakkingen of labels die naar scharrel, biologisch of dierenwelzijn verwijzen.

De vraag of een product gezond is vinden consumenten gemakkelijker te beantwoorden dan de vraag of iets duurzaam is. Het begrip duurzame voeding vinden ze dan ook moeilijk te beschrijven. Begrippen zoals milieu- en diervriendelijk begrijpen ze beter. Toch moet hier een onderscheid worden gemaakt tussen verschillende groepen consumenten. Zij die zeggen sterk betrokken te zijn bij het streven naar duurzaamheid, zeggen het begrip ook beter te begrijpen en kunnen producten er beter naar beoordelen. Zij hebben bovendien een ander beeld van duurzaam en gezond dan consumenten die minder met duurzaamheid bezig zijn.

De onderzoekers concluderen hieruit dat boodschappen rond duurzaamheid die het gedrag van consumenten moeten beïnvloeden, best worden aangepast per doelgroep. Ook raden ze aan om meer concrete begrippen te gebruiken zoals dier- en milieuvriendelijkheid, in plaats van de vagere term duurzaamheid. Ten slotte kan het helpen om de gepercipieerde link tussen gezondheid en duurzaamheid te gebruiken in de communicatie (‘goed voor jezelf, goed voor de wereld’).

Meer info: ‘Samenspel duurzaam en gezond? Duurzaam eten in consumentenperspectief

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek