nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

05.11.2010 Delhaize biedt "diervriendelijk parkkonijnenvlees" aan

Sinds twee weken biedt Delhaize het vlees aan van zogenaamde ‘parkkonijnen’. Die konijnen worden gekweekt in parken in plaats van in kooien. “In vergelijking met de traditionele batterijkonijnen is dit een belangrijke verbetering van het dierenwelzijn”, zegt dierenrechtenorganisatie GAIA die in 2009 een grootschalige campagne tegen het dierenleed van de zogenaamde batterijkonijnen voerde.

De alternatief gekweekte konijnen worden in parken gehouden in plaats van in kooien. “In die batterijkooien zitten vier tot acht dieren op elkaar gepakt zitten waardoor elk konijn minder dan een A4-tje ruimte heeft”, stelt GAIA. “De parken zijn echter 4,75 m² groot en per dier wordt er 800 cm² voorzien. De konijnen die roedeldieren zijn en gesteld zijn op sociaal contact, zitten er met minimum 30 bij elkaar. De dieren beschikken er ook over verrijkingsmateriaal, schuilmogelijkheden, hoogteplateaus en hooi.”

Sinds de grootschalige campagne van GAIA over de batterijkonijnen heeft de dierenrechtenorganisatie met verschillende supermarkten overleg gepleegd over de omschakeling naar vlees van konijnen die niet in kooien worden gehouden. Delhaize is de eerste supermarktketen die het vlees van parkkonijnen zal aanbieden. "Aan het concept is anderhalf jaar gewerkt", zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize. "Hoewel het nog om een proefproject gaat, is ons engagement om diervriendelijker konijnenvlees aan te bieden definitief.”

Heikel punt in de verdere doorbraak van het vlees van parkkonijnen is het beperkte aanbod. “Andere supermarkten zijn ook bereid om dit vlees aan te bieden, maar voorlopig zijn er nog onvoldoende telers overgeschakeld. Wij roepen de konijnenhouders dan ook op om over te stappen naar dit diervriendelijker systeem”, aldus GAIA. Ook Delhaize spreekt van een succes. “Ondanks het feit dat het vlees iets duurder is, wat te wijten is aan de langere kweekperiode en aan het beperkte aanbod, valt het toch in de smaak bij de consument”, beweert Dekelver.

Bron: eigen verslaggeving/Belga

Beeld: LTO

Volg VILT ook via