nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

14.02.2012 "Flexivoor-campagne VLAM verbetert imago van vlees"

De vleescampagne die VLAM in het najaar lanceerde, heeft het imago van Belgisch vlees verbeterd. Zo groeide het vertrouwen in de Belgische vleessector en lijkt de consument vaker bereid een meerprijs te betalen voor vlees dat op een duurzame wijze is geproduceerd. Dat zegt Sofie Bombeeck, productmanager vlees bij VLAM, vlak voor een tweede golf van de campagne wordt gelanceerd.

Het maatschappelijk debat rond vleesverbruik en duurzaamheid woedt al een tijdje. Daarbij kwam er onder meer kritiek op de campagnes van VLAM die de consumptie van vlees willen aanmoedigen. Om die reden lanceerde VLAM in september vorig jaar een campagne die de nadruk legt op het bewust genieten van vlees van bij ons. “Vlees past binnen een evenwichtige voeding, maar variatie is belangrijk”, aldus Bombeeck.

Om een breed publiek aan te spreken, werd een nieuw begrip gelanceerd: de flexivoor. “Een flexivoor is iemand die kiest voor een gevarieerde voeding en vlees flexibel afwisselt met vis, vegetarische maaltijden en andere alternatieven”, legt de productmanager vlees uit. Daarnaast wilde de campagne de Vlaming ook aansporen tot een duurzame consumptie van vlees en hem informeren over de verduurzaming van de veehouderij.

Volgens Bombeeck zet de campagne drie troeven van Belgisch vlees in de kijker. “We willen meegeven dat vlees van bij ons veilig en gegarandeerd gecontroleerd is. Onze kwekers leggen zichzelf vaak strengere normen op dan wettelijk verplicht is. Vlees is ook voedzaam en bevat tal van belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten, B-vitaminen, mineralen, ijzer en zink. Tot slot willen we ook tonen dat vlees van hier verantwoord is. Kwekers leveren heel wat inspanningen op vlak van dierenwelzijn en milieu.”

Dat de consument die boodschap heeft begrepen, blijkt volgens VLAM uit een onderzoek na afloop van de campagne. Daaruit blijkt dat 16 procent van de ondervraagden al van de nieuwe term flexivoor gehoord heeft. “Belangrijk is ook dat men er de juiste inhoud aan koppelde”, aldus Bombeeck. De campagne werd het meest geapprecieerd door vrouwen, carnivoren en flexivoren. “En dat is goed nieuws, want zij vormen onze doelgroep. Bovendien toont het onderzoek aan dat we de echte vleesliefhebbers niet hebben afgeschrikt.”

Meer informatie: www.vlees.be

Maar liefst 68 procent van de ondervraagden zou een positief element over de campagne hebben vermeld. Vooral het feit dat de campagne een positieve houding uitstraalt en dat ze niet belerend overkomt, werd geapprecieerd. Ook de klemtoon op vlees van bij ons viel in de smaak, net zoals de boodschap dat variatie in de voeding belangrijk is.

Ook werd de houding van de Vlaming ten aanzien van vlees onderzocht en vergeleken met een onderzoek dat voor de campagne werd uitgevoerd. “We zien een duidelijk positief effect op het imago van vlees. Ruim 40 procent geeft aan bij de aankoop te letten op de aankoop van een kwaliteitslabel, tegenover 29 procent voor de campagne. Ook het vertrouwen in de Belgische vleessector is gegroeid, net als de bereidheid om een meerprijs te betalen voor vlees dat op een duurzame wijze is geproduceerd. Belgisch vlees wordt daarbij steeds meer beschouwd als vlees dat strenger wordt gecontroleerd, veiliger is en milieuvriendelijker wordt geproduceerd”, aldus nog VLAM.

Bron: eigen verslaggeving

Volg VILT ook via