nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

26.10.2009 "Gemiddelde winstmarge grote voedingswinkel is 3 pct"

"We hebben de jongste maanden vaak het verwijt gekregen dat we winst boeken op kap van de boeren. Maar wij zijn wél de enige sector die iets gedaan heeft voor de landbouwers". Dat schrijft Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Fedis, in een opiniestuk in De Morgen. "Met die geste naar de boeren hebben we bewezen onze verantwoordelijkheid te willen nemen".

Michel merkt op dat niet alleen de landbouwers komen aankloppen bij de distributiesector. "Er wordt te veel zout gegeten? De handel moet er maar voor zorgen dat er minder zout zit in de verkochte producten. Twaalfjarigen drinken wijn en bier? De kassierster moet dit maatschappelijk probleem maar aanpakken door politieagent te spelen. Laten we wel wezen: de distributiesector ligt niet aan de oorsprong van al deze problemen".

Volgens Michel is er wel bereidheid om verantwoorlijkheid te nemen. "Dat kan niet anders, want we zijn een sector die 400.000 mensen tewerkstelt en zich steeds onafhankelijk van enige overheidssteun innovatief heeft opgesteld, omdat we het beste voorhebben met de anderhalf miljoen klanten die we elke dag bedienen".

"Dat de distributiesector met grote marges zou werken, is een fabeltje", beweert Michel. "De gemiddelde winstmarge van een grote voedingswinkel bedraagt drie procent, terwijl sommige grote multinationals-leveranciers marges van twintig procent halen. Bovendien is de distributiesector in ons land een kmo-sector: gemiddeld de helft van de supermarkten wordt uitgebaat door zelfstandigen, die elke avond hun kassa moeten tellen".

Michel merkt fijntjes op dat de distributiesector in het verleden nooit overheidssteun gevraagd heeft. Elke euro in het inkomen van een winkelier heeft hij zelf verdiend. Bovendien heeft hij zich in de loop der jaren steeds aangepast aan de maatschappelijke behoeften. "Met onder meer huismerken, scanningskassa's en soepele openingstijden hebben winkeliers zich gewapend tegen wisselende omstandigheden en de concurrentie. Waarom zouden de andere schakels in de keten dat ook niet doen?".

Niettemin besliste de distributiesector de voorbije zomer om gedurende zes maanden een melktoeslag uit te keren. "We hebben voor een oplossing gezorgd voor een probleem dat niet Belgisch, zelfs niet Europees maar mondiaal is", klopt Michel zich op de borst. Maar niet iedereen is ervan overtuigd dat de distributiesector een fameuze inspanning geleverd heeft, want de kosten voor de solidariteitsactie werden integraal doorgeschoven naar de consument.

Bron: De Morgen

Volg VILT ook via