Melkveehouders delen Fairebel-melk uit bij Carrefour

Om de eerste verjaardag van het Fairebel-label te vieren, deelden melkveehouders gratis chocolademelk uit aan alle hypermarkten van warenhuisketen Carrefour in België. Faircoop, de coöperatie achter Fairebel, probeert via deze promotieactie het label beter bekend te maken bij de consument.
6 november 2011  – Laatste update 4 april 2020 15:02
Lees meer over:

Om de eerste verjaardag van het Fairebel-label te vieren, deelden melkveehouders gratis chocolademelk uit aan alle hypermarkten van warenhuisketen Carrefour in België. Faircoop, de coöperatie achter Fairebel, probeert via deze promotieactie het label beter bekend te maken bij de consument. “We hebben immers geen grote promotiebudgetten", zegt Hendrik Van den Haute, lid van de coöperatie.

Fairebel werd een jaar geleden gelanceerd naar aanleiding van de crisis in de melksector. Voor elke liter melk die verkocht wordt onder het label van Fairebel, gaat er rechtstreeks tien eurocent naar de kas van de coöperatie. Het ingezamelde bedrag wordt elk jaar herverdeeld tussen de deelnemende boeren, op basis van het aantal aandelen die ze hebben in de coöperatie. Momenteel zijn zo’n 400 melkveehouders in Vlaanderen en Wallonië aangesloten.

Na één jaar kan Faircoop goede resultaten voorleggen. “De verkoop van de Fairebel-producten zit in stijgende lijn. In alle Carrefour-filialen zijn onze producten te koop. Ook Lidl en de grote Colruyt-winkels hebben Fairebel-melk in de rekken”, legt Van den Haute uit. De aandeelhouders halen momenteel een rendement van ongeveer twintig procent op hun investering. “Het grootste deel van onze middelen wordt gebruikt voor promotie. Nochtans beschikken we niet over de budgetten zoals grote spelers als Nestlé of Danone.”

De melkveehouders die zijn aangesloten bij de coöperatie proberen daarom op geregelde tijdstippen zelf uit te pakken met promotieacties. “Kortingen geven doen we niet, want dat druist in tegen onze principes. Wel willen we de mensen laten kennis maken met onze producten en hen het verhaal achter het merk vertellen”, vertelt Van den Haute. Vandaar dat de melkveehouders van hun eerste verjaardag gebruik maakten om in heel het land chocolademelk uit te delen aan de consument.

Meer foto's op de Facebookpagina van VILT.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek