nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

06.04.2011 Slager wil beroep promoten met mobiele slagerij

Omdat steeds meer dorpen en buurten zonder slager komen te zitten, heeft slager Henk De Vlieger een mobiele slagerij op poten gezet. Zo maakt hij ook promotie voor zijn beroep. “Kwaliteit leveren is de beste manier om ons te onderscheiden van supermarkten. Als je de mensen het verschil laat proeven tussen voorverpakt vlees en vers vlees, dan weten ze het meteen”, aldus slager De Vlieger.

De man ziet met lede ogen aan hoe meer en meer zelfstandige slagers verdwijnen. “In de Gentse regio zijn er nog 213 zelfstandige slagers. Telkens ik de lijst zie, merk ik dat er weeral slagers zijn verdwenen. Toen ik de slagersschool volgde, zaten we met meer dan 20 leerlingen in de klas. Vandaag zitten er nog tien in de opleiding. Een gereputeerde slagersschool als Diksmuide telt nog 80 leerlingen, in mijn tijd waren er dat nog 290. We moeten meer jongeren aantrekken”, legt De Vlieger de vinger op de wonde.

Zelf heeft hij al 12 jaar een slagerij in Mariakerke die hij uitbouwde tot een bloeiend bedrijf. Daarnaast is De Vlieger ook gestart met een mobiele slagerij. “Ik kon een marktwagen op de kop tikken en ik bied nu een even mooi assortiment aan als in mijn slagerij. Ik doe geen markten, want daar moet je om 7 uur zijn en met mijn slagerij gaat dat niet. Ik sta in de voormiddag in Hansbeke en Lovendegem-Belsele, dorpen zonder slager. Ik kon daar al een cliënteel opbouwen.”

De volgende haltes op zijn programma zijn de Gentse Watersportbaan en Wippelgem. “Als er morgen een slager in de buurt komt, vertrek ik. Ik wil mijn collega’s geen concurrentie aandoen. Ik wil juist tonen dat een slager iemand is met vakkennis die goede producten aanbiedt”, vertelt de slager. “Op die manier maak ik promotie voor mijn beroep.”

Van 25 april tot 1 mei kunt u het beroep van slager beter leren kennen tijdens De Week van de Slager.

Bron: Het Nieuwsblad

Volg VILT ook via