Social mediagebruik Vlaamse boeren zit in de lift

Het gebruik van sociale media bij Vlaamse boeren is de laatste twee jaar sterk gestegen. Drie op vier is vandaag actief op sociale media, terwijl dat percentage begin 2012 nog maar 40 procent bedroeg. Vooral het dagelijks gebruik en het gebruik voor zakelijke doeleinden is gestegen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlandse marketing- en marktonderzoeksbureau AgriDirect.
7 december 2013  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:13
Lees meer over:

Het gebruik van sociale media bij Vlaamse boeren is de laatste twee jaar sterk gestegen. Drie op vier is vandaag actief op sociale media, terwijl dat percentage begin 2012 nog maar 40 procent bedroeg. Vooral het dagelijks gebruik en het gebruik voor zakelijke doeleinden is gestegen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nederlandse marketing- en marktonderzoeksbureau AgriDirect.

Het onderzoek werd in november van dit jaar uitgevoerd bij 325 Vlaamse land- en tuinbouwers. Omdat het een online onderzoek betreft, merkt AgriDirect meteen op dat de resultaten wat vertekend zijn. De deelnemers zijn immers allemaal al wat internet-georiënteerd. “Desondanks geeft het onderzoek enkele duidelijke trends weer”, klinkt het tijdens de voorstelling van de resultaten op Agribex.

Zo zit het gebruik van sociale media bij Vlaamse land- en tuinbouwers duidelijk in de lift. Vergeleken met de resultaten van een eerder onderzoek begin 2012 is vooral het dagelijks gebruik sterk gestegen. Bijna de helft van de boeren (44%) bezoekt dagelijks een sociaal mediaprofiel, een percentage dat in 2012 nog maar 13,4 procent bedroeg. De meerderheid van de boeren was in 2012 zelfs nooit actief op sociale media (59%), terwijl dat vandaag slechts een minderheid is (24,6%).

Facebook is nog steeds het populairste medium (61,3%), maar die populariteit is wel licht gedaald. Alleen de populariteit van Twitter (5,8%) en LinkedIn (4,1%) is gestegen, iets wat volgens AgriDirect te maken heeft met een toenemend zakelijk gebruik van sociale media. Terwijl in 2012 meer dan 40 procent van de land- en tuinbouwers sociale media alleen privé nuttigde, gebruikt meer dan 60 procent het vandaag voor privé én zaken.

De voornaamste redenen die boeren aangeven om sociale media te raadplegen, zijn het volgen van agrarische nieuws (meer dan 90%), nieuws over producten en machines (meer dan 50%), het onderhouden van contacten met collega’s (30%) en het uitwisselen van tips (bijna 20%). Opvallend is nog dat één op drie via sociale media leveranciers wil volgen en twee op vijf via die kanalen informatie wil ontvangen.

Wat het gebruik van smartphones en tablets betreft, is eveneens een opwaartse trend merkbaar. Vandaag bezit ongeveer een kwart van de deelnemende boeren een smartphone, tablet of allebei, terwijl twee jaar geleden nog slechts 10 procent een dergelijk toestel bezat. Bovendien geeft nog eens 25 procent van de respondenten aan binnen de twee jaar een smartphone of tablet te willen aanschaffen.

Ongeveer 65 procent van de eigenaars gebruikt zijn smartphone of tablet voor het bedrijf. Vooral agrarische apps zijn in trek. Bijna 40 procent gebruikt wel eens zo’n app, terwijl dat percentage in 2012 nog geen 10 procent bedroeg. Vooral apps met weersvoorspellingen (90,9%), agrarisch nieuws (67,5%) en advies over teelten, gewasbescherming en bemesting (46,8%) zijn populair.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek