nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

09.01.2014 Veilingen REO en ZON gaan nauwer samenwerken

REO Veiling wil intensiever samenwerken met de Nederlandse veiling ZON in Venlo. Op die manier willen beide partners een betere toegang krijgen tot Noord-Frankrijk en Duitsland, een win-winsituatie dus. Zelf wil REO zijn afzetactiviteiten in Noord-Frankrijk verder ontwikkelen en er eigen producten aan de man brengen onder een Franse identiteit.

Na een jaar shuttledienst van Roeselare naar Venlo wil de REO Veiling nu ook een shuttledienst van Venlo naar Roeselare. Dat zegt directeur Paul Demyttenaere aan Boerderij: "Nu is ZON de logistieke hub naar Duitsland. Wij kunnen dat voor 'Venlotelers' zijn naar de Noord-Franse markt. In de toekomst kan onze samenwerking zeker nog verder gaan, maar we willen het stap voor stap doen."

REO krijgt steeds meer voet aan grond in Noord-Frankrijk. Via de LAVA- en FreshCoop-koepels werkt het samen met Franse producentenorganisaties. Daarbovenop wil REO meer afzetactiviteiten ontwikkelen in Noord-Frankrijk; steeds meer eigen producten gaat de Noord-Franse grens over. REO wil deze producten ook zelf op de markt brengen, maar wel onder een Franse identiteit. In 2013 boekte REO een omzet van 157 miljoen euro.

Tijdens de eerste helft van het jaar verkochten de wintergroenten goed zodat de prijsdruk in het tweede halfjaar kon opgevangen worden. Witloof en tomaten kenden mindere prijzen, maar prei compenseerde dat verlies deels. Volgens Demyttenaere heeft de focus op kwaliteit van het Tomabel-label ervoor gezorgd dat tomatentelers geen bodemprijzen ontvingen toen de markt onderuit ging. Hij schat het effect op 10 tot 12 cent per kilo in die lastige periode.

Bron: |

In samenwerking met: Boerderij

Volg VILT ook via