nieuwsbrief

Inschrijven op de gratis nieuwsbrief

  
  

06.11.2013 Vlaamse boer informeert zich via vakblad én online

Een Vlaamse landbouwer leest gemiddeld twee uur per week in vakbladen. Online informeert hij zich ongeveer één uur per week, maar de impact van websites, e-mails en e-nieuwsbrieven neemt wel toe. Een gsm is gemeengoed en heel wat landbouwers hanteren een smartphone of tablet. Dat leiden we af uit een enquête in opdracht van uitgeverij Rekad waarover het onafhankelijk maandblad Melkveebedrijf bericht.

Gedrukte vakbladen zijn nog steeds een belangrijke informatiebron voor landbouwers. Dat is het voornaamste besluit uit een telefonische enquête bij 349 Vlaamse landbouwers door het Nederlandse marktonderzoeksbureau Prosu Databased Marketing. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van Rekad, de uitgeverij die in landbouwmiddens gekend is van uitgaven zoals Melkveebedrijf, Varkensbedrijf en De Loonwerker.

Twee derde van de landbouwers bezoekt wel eens een website van een leverancier nadat ze post hebben ontvangen. Het internet biedt de mogelijkheid tot verdieping. "Post is dus de springplank naar de website van een bedrijf", zo staat te lezen in het verslag van het onderzoek.

Het grootste deel van de respondenten maakt gebruik van het internet. Zij doen dat vooral om informatie op te zoeken, e-mails te lezen en voor bankzaken. De meesten ontvangen vakgerelateerde nieuwsbrieven per e-mail, gemiddeld genomen niet meer dan tien per week. In totaal surfen zij ongeveer drie kwartier per dag op internet, waarvan een half uur om professionele redenen.

De helft van de landbouwers bezoekt regelmatig de websites van de belangrijkste leveranciers. Eén op de drie heeft via het internet een nieuwe leverancier gevonden. Helemaal overtuigd zijn ze niet dat aankopen via internet goedkoper is, maar 54 procent van de landbouwers doet het wel. Sociale media zijn (nog) niet zo goed ingeburgerd bij Vlaamse boeren. Gemiddeld besteden ze er één uur per week aan, waarbij hun voorkeur gaat naar YouTube en Facebook.

Verder blijkt dat 65 procent van de landbouwers telefonisch wordt benaderd voor bedrijfsgerelateerde aanbiedingen. Wanneer het gesprek gaat over zaken die relevant zijn voor het bedrijf, dan staan landbouwers hiervoor open. Bijna alle landbouwers (92%) gebruiken een mobiele telefoon, terwijl 13 procent een smartphone bezit en een even groot aantal in het bezit is van een tablet. Nog eens 19 procent voorspelt dat zij in de nabije toekomst een smartphone zullen aanschaffen en 20 procent overweegt de aankoop van een tablet.

Bron: Melkveebedrijf / eigen verslaggeving

Volg VILT ook via