Vlaamse kleinfruittelers spelen in op consumentenvraag

Uit een bevraging door Boerenbond blijkt dat de consument de kwaliteit en de smaak van kleinfruit apprecieert. Het product moet vooral ‘lekker en gezond’ zijn. Met een areaal van 200 hectare en een productie van 2,7 miljoen kg speelt de Vlaamse fruitteeltsector in op de vraag van de klant.
5 juli 2011  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:00
Lees meer over:

Uit een bevraging door Boerenbond blijkt dat de consument de kwaliteit en de smaak van kleinfruit apprecieert. Het product moet vooral ‘lekker en gezond’ zijn. Ook de versheid speelt een belangrijke rol bij aankoop. Pas dan beoordeelt de consument de prijs. Met een areaal van 200 hectare en een productie van 2,7 miljoen kg speelt de Vlaamse fruitteeltsector in op de vraag van de klant.

De term ‘kleinfruit’ bundelt de productie van onder meer frambozen en rode bessen. De teelt  is arbeidsintensief en er gelden uitzonderlijk hoge kwaliteitseisen. Kleinfruit is in Vlaanderen een kleine sector. De teelt gebeurt op amper 200 hectare. In 2010 ging het om een totale productie van 2.656.740 kg. De teelt van houtig kleinfruit situeert zich vooral in de provincies Limburg en Vlaams-Brabant.

Kleinfruit is beschikbaar van half april tot eind december. In het voor- en najaar wordt meestal onder tunnels geoogst. Nu primeren de openluchtteelten. Aangezien de teelt praktisch niet gekend is bij het grote publiek besloot de sector een enquête te organiseren. "Door de resultaten nu mee te delen, vestigen we de aandacht op kleinfruit op een ogenblik waarop vooral telers van bij ons de markt bevoorraden", zegt Leen Jolling, consulent Fruitteelt bij Boerenbond.

De enquête leverde een 700-tal reacties op zodat de telers ook zicht krijgen op de verwachtingen van de consument, zijn klant. Uit de bevraging blijkt dat vrijwel alle ondervraagden al houtig kleinfruit hebben geproefd. Driekwart van hen heeft het ook al gekocht. Van diegenen die het nog nooit gekocht hebben, gaf bijna de helft aan dat ze zelf kleinfruit in de tuin hebben staan of kleinfruit krijgen van kennissen, buren of familie.

Houtig kleinfruit consumeert men vooral in de zomerperiode. Het gaat meestal om directe consumptie en in mindere mate om het garneren van gerechten. Daarnaast geeft men ook aan kleinfruit te verwerken in desserts en confituur. Consumenten kopen kleinfruit omdat het lekker en gezond is. De belangrijkste prikkels om tot aankoop over te gaan zijn de versheid van het product en pas in tweede instantie de prijs. De aankoop van kleinfruit gebeurt - in volgorde van belangrijkheid - in de supermarkt, bij de detailhandel, op de markt en bij de teler zelf.

De consument geeft aan dat het product gemakkelijk te vinden is in de supermarkt, maar slechts de helft van de ondervraagden vindt de kwaliteit in de supermarkt goed. "Wie de inspanningen van de telers kent, vindt dat natuurlijk een spijtige zaak", zegt Jolling, die hoopt dat het product door de andere partners in de keten met evenveel zorg zal worden behandeld.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek