Aandeel gevogelte in vleesaankopen steeds groter

In lijn met de dalende vleesaankopen daalden ook de aankopen van gevogelte en wild vorig jaar, zij het minder sterk dan andere vleessoorten. In tegenstelling tot vlees blijft de aankoopfrequentie van gevogelte in België op peil. Dat blijkt uit marktonderzoek van GfK Belgium in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). De gevogeltemarkt wordt gedomineerd door kip: vorig jaar kocht de Belg 8,120 kg kip, 1,2 kg kalkoen en 280 gram ander gevogelte. 95 op 100 mensen kochten kip. Ook konijn krijgt een speciale vermelding: de aankoop van konijnenvlees is in 2015 gestabiliseerd na jaren van daling.
3 mei 2016  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:27
Lees meer over:

In lijn met de dalende vleesaankopen daalden ook de aankopen van gevogelte en wild vorig jaar, zij het minder sterk dan andere vleessoorten. In tegenstelling tot vlees blijft de aankoopfrequentie van gevogelte in België op peil. Dat blijkt uit marktonderzoek van GfK Belgium in opdracht van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM). De gevogeltemarkt wordt gedomineerd door kip: vorig jaar kocht de Belg 8,120 kg kip, 1,2 kg kalkoen en 280 gram ander gevogelte. 95 op 100 mensen kochten kip. Ook konijn krijgt een speciale vermelding: de aankoop van konijnenvlees is in 2015 gestabiliseerd na jaren van daling.

De vleesconsumptie van de Belg blijft gestaag afnemen, zo bleek onlangs uit nieuw marktonderzoek van GfK in opdracht van VLAM. Als je die vleesconsumptie verder onderverdeelt, dan valt op dat gevogelte zich erg goed handhaaft en in vergelijking met rund- en varkensvlees slechts zeer licht terrein verliest: -1 procent in 2015 ten opzichte van 2014. Hierdoor kon gevogelte en wild zijn aandeel binnen de korf van vlees, vis en gevogelte verstevigen.

De Belg kocht in 2015 10 kg gevogelte, wild en konijn en besteedde er 79 euro aan. De gemiddelde prijzen van gevogelte bleven quasi stabiel waardoor de gevogeltebestedingen vorig jaar 2 procent lager uitkwamen. Het aantal kopers van gevogelte en wild daalde lichtjes van 97 naar 96 op 100. In tegenstelling tot vlees blijft de aankoopfrequentie van gevogelte in België vrijwel stabiel. Producten uit deze categorie worden zo’n 23 keer per jaar gekocht. Het verlies bij gevogelte is te wijten aan een kleiner volume per aankoop. 

Omdat de vleesaankopen sterker dalen, wint gevogelte binnen de korf van vlees, vis en gevogelte wel verder terrein. Binnen deze korf steeg het volumeaandeel van gevogelte de afgelopen acht jaar van 24,7 naar 28,5 procent. In waarde heeft gevogelte nu ruim 24 procent van deze markt in handen. Vlees blijft koploper maar ziet zijn aandeel dus verder krimpen. Het neemt wel nog ruim de helft van het volume voor zijn rekening. Wat gevogelte betreft, merkt VLAM op dat de ‘gemakstrend’ zich voortzet: het aandeel van de verwerkte en versneden kip stijgt tot 82 procent van het volume.

De gevogeltemarkt wordt gedomineerd door kip. In 2015 kocht de Belg 8,120 kg kip, 1,2 kg kalkoen en 280 gram ander gevogelte. Kip daalde vorig jaar met 1,5 procent minder sterk dan het marktgemiddelde. Het was vooral de diepgevroren kip die het verlies kon beperken. Het aantal kipkopers daalde van 96 naar 95 op 100. Het aandeel van het segment ‘kip’ binnen de categorie ‘gevogelte’ groeide vorig jaar verder door naar 84,6 procent, dit vooral ten nadele van kalkoen, dat naar 12,5 procent marktaandeel zakt.

Waar kopen we onze kip? De groei van hard discount voor kip is vorig jaar gestopt. Dit kanaal haalt nu een volumeaandeel van 26 procent terwijl dit in 2008 slechts 19,5 procent was. De andere supermarkten blijven voor kip marktleider met ruim 38 procent marktaandeel. De speciaalzaak (slager en poelier) komt verder onder druk en is op lange termijn de grootste verliezer, zo klinkt het. Het marktaandeel van de speciaalzaak is op acht jaar tijd gekrompen van een kleine 20 naar 13 procent. De buurtsupermarkt heeft voor kip een gelijkaardig aandeel als de speciaalzaak en kan dit marktaandeel aanhouden over de jaren heen.

Verder merkt VLAM ook op dat de aankoop van konijnenvlees voor thuisverbruik in 2015 na jaren van daling gestabiliseerd is, in tegenstelling tot wild en paardenvlees, waarvan de consumptiecijfers verder blijven dalen. Het aantal kopers van konijn bleef stabiel. In 2015 kochten 21 op 100 Belgische gezinnen minstens één keer konijn. Er waren minder kopers van middelbare leeftijd maar dit werd gecompenseerd door een stijging van het aantal kopers van hogere leeftijd. De aankoopfrequentie van konijn houdt, in tegenstelling tot het dalend winkelbezoek, goed stand. Gemiddeld koopt de Belg nu iets meer dan tweemaal per jaar deze vleessoort. 

De gemiddelde konijnenprijs bleef, zoals de prijs van de meeste vleessoorten, op hetzelfde niveau. Vorig jaar telde de Belg 8,70 euro neer voor een kilo konijn. De bestedingen bleven met 2,5 euro per capita ook op peil. Konijn wordt in verhouding vaker gekocht door oudere mensen. Bij de 65-plussers koopt één op drie al eens konijn. Bij de jonge consumenten (jonger dan 30jaar) koopt minder dan één op vijftien deze vleessoort. Het aantal kopers van konijnenvlees daalde de voorbije zeven jaar het sterkst bij deze groep. In totaal wordt ruim drie kwart van het volume gekocht door 50-plussers. 

Konijn wordt bijna uitsluitend vers gekocht. Het aandeel van konijn in diepvries is beperkt tot 2 à 3 procent. Het geheel, versneden vers konijn is de populairste aanbiedingsvorm met een volumeaandeel van 58 procent. VLAM merkt op lange termijn wel een lichte verschuiving naar konijnendelen. Dit aandeel schommelt nu rond de 26 procent ten opzichte van 23 procent acht jaar geleden. Het hele, onversneden konijn nam vorig jaar 16 procent van de markt in.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek