Albert Heijn wil Vlaming van "vleesverslaving" afhelpen

Albert Heijn wil de Vlaming helpen om minder vlees te eten. De Nederlandse supermarktketen zet in zijn winkels in Vlaanderen prominent in op vleesvervangers. Het initiatief van Albert Heijn kadert in de aanpak van de supermarktketen om de consument te sensibiliseren over “gezond eten en leven”. Concreet zal Albert Heijn voor elk vlees- en visproduct een vegetarisch alternatief aanbieden. Die vleesvervangers zullen niet in een apart rek staan, maar tussen de gewone producten.
1 maart 2018  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:44
Lees meer over:

Albert Heijn wil de Vlaming helpen om minder vlees te eten. De Nederlandse supermarktketen zet in zijn winkels in Vlaanderen prominent in op vleesvervangers. Het initiatief van Albert Heijn kadert in de aanpak van de supermarktketen om de consument te sensibiliseren over “gezond eten en leven”. Concreet zal Albert Heijn voor elk vlees- en visproduct een vegetarisch alternatief aanbieden. Die vleesvervangers zullen niet in een apart rek staan, maar tussen de gewone producten. 

Supermarktketen Albert Heijn wil de Vlaming helpen van zijn “vleesverslaving” af te geraken door vleesvervangers meer in de kijker te zetten. Ook in de promoties krijgen vleesvervangers voortaan een prominentere plaats. Er wordt wel niet gesneden in het bestaande vleesaanbod. De keten, met naar eigen zeggen het grootste aanbod van vleesvervangers van het land in de rekken, wil de Vlaming zo helpen om minder vlees en vis te eten. "Het is niet onze bedoeling vegetariërs van hen te maken", aldus Luc De Baets, de Nederlandse CEO van Albert Heijn België.

Het is evenmin de bedoeling om belerend over te komen, benadrukt het bedrijf. "Het is voor veel Vlamingen een barrière”, legt inkoopmanager Roemer Warners uit. "Het lijkt ingewikkeld, ze vragen zich af of het wel lekker is. Wij willen aantonen hoe makkelijk het is om minder vlees te eten." Met het initiatief flexi Vlaanderen gedoopt speelt Albert Heijn naar eigen zeggen in op vragen van de klant en de trend naar gezond eten. In thuisland Nederland zijn er geen soortgelijke plannen. "Daar zijn vleesvervangers al veel meer ingeburgerd."

Albert Heijn – dat intussen al 37 supermarkten heeft in Vlaanderen – benadrukt ook de inspanningen om in de eigen producten de hoeveelheden zout en suikers te verminderen. Dat geldt bijvoorbeeld voor brood en de groenten in blik. Er worden ook minder smaakversterkers gebruikt. Met de producenten van A-merken zijn gesprekken opgestart om eveneens minder suikers en zouten te gebruiken. "We willen mensen niet met de vinger wijzen, maar hen wel informeren over bewust eten", aldus Warners. 

Bron: Belga

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek