Aldi presenteert tweede duurzaamheidsrapport

Na een eerste duurzaamheidsrapport in 2015, komt retailketen Aldi met een opvolger. De retailer werkt aan verduurzaming volgens vijf pijlers: waardering van de medewerkers, ketenverantwoordelijkheid, behoud van natuurlijke hulpbronnen, maatschappelijke verantwoordelijkheid en dialoog. Onder de pijler ‘behoud van natuurlijke hulpbronnen’ stelde Aldi voor het eerst een duidelijk internationaal klimaatbeleid op. Het klimaatplan ambieert een daling van 40 procent van de CO2-uitstoot tegen 2021 ten opzichte van 2015. “Met ons klimaatbeleid tonen we aan hoe discount en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan”, zegt Hans De Bremme, directeur Corporate Responsibility bij Aldi. “Door efficiënter te werken verlagen we onze impact op klimaat en milieu.”
17 juli 2018  – Laatste update 4 april 2020 15:42

Na een eerste duurzaamheidsrapport in 2015, komt retailketen Aldi met een opvolger. De retailer werkt aan verduurzaming volgens vijf pijlers: waardering van de medewerkers, ketenverantwoordelijkheid, behoud van natuurlijke hulpbronnen, maatschappelijke verantwoordelijkheid en dialoog. Onder de pijler ‘behoud van natuurlijke hulpbronnen’ stelde Aldi voor het eerst een duidelijk internationaal klimaatbeleid op. Het klimaatplan ambieert een daling van 40 procent van de CO2-uitstoot tegen 2021 ten opzichte van 2015. “Met ons klimaatbeleid tonen we aan hoe discount en duurzaamheid hand in hand kunnen gaan”, zegt Hans De Bremme, directeur Corporate Responsibility bij Aldi. “Door efficiënter te werken verlagen we onze impact op klimaat en milieu.”

Eén van de opvallendste onderdelen van het nieuwe duurzaamheidsrapport van retailer Aldi, is hun internationale klimaatbeleid. Aldi wil zijn totale CO2-uitstoot met 40 procent doen dalen tegen 2021 (ten opzichte van 2015). “Om dat doel te bereiken, nemen we op verschillende niveaus maatregelen voor klimaatbescherming”, reageert Aldi. “We doen vooral veel in onze winkels, want daar valt het meeste te besparen op CO2-uitstoot.”

Momenteel worden alle winkels in België omgebouwd naar het nieuwste ALDI-winkelconcept, waarbij extra aandacht besteed wordt aan klimaatvriendelijke maatregelen zoals LED-verlichting, energiezuinige koelers en vriezers en het gebruik van natuurlijke koelmiddelen. Daarnaast zet de retailketen ook in op stroom uit hernieuwbare energiebronnen. In België heeft Aldi meer dan 35.000 zonnepanelen geïnstalleerd, goed voor een productie van 8.500 MWh – dat komt overeen met de jaarconsumptie van ongeveer 2.450 gezinnen.

Naast de focus op klimaat, haalt Aldi nog enkele andere voorbeelden aan waarmee het bedrijf de duurzame toer op gaat. Zo heeft de klassieke plastic Aldi-tas zijn beste tijd gehad. “In België, Duitsland en Nederland worden ze sinds eind 2017 geleidelijk aan afgeschaft”, aldus Aldi. “In de plaats van de plasticzak wordt een milieuvriendelijk alternatief geïntroduceerd in de winkels: een duurzame, herbruikbare draagtas die voor meer dan 80 procent uit gerecycleerd materiaal bestaat.”

De keten wil ook voedselverspilling tegen gaan en inzetten op duurzaam productaanbod. 75 procent van de Aldi Nord-winkels hebben levensmiddelen gedoneerd, staat te lezen in het duurzaamheidsrapport. “Dat is tien procent meer dan in 2016”, klinkt het. Daarnaast liggen meer dan 800 producten met het EU label in de rekken en gebruikt de keten ongeveer 89 procent gecertificeerde duurzame palmolie in de eigenmerkproducten. Aldi wil ook de volledige toeleveringsketen voor vis en zeevruchten steeds duurzamer maken. “Samen met partners zoals de Marine Stewardship Council (MSC) bevorderen wij bijvoorbeeld de duurzame visvangst en nemen we erg bedreigde vissoorten uit het assortiment”, laat Aldi weten.

Het volledige duurzaamheidsrapport kan u raadplegen via de website.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek