Animal Rights: "Stop veetransport bij deze hitte"

Animal Rights vraagt om veetransporten op zomerse dagen te verbieden. De organisatie filmde het lossen van varkens bij het slachthuis in Zele, en zag hoe vier dieren het transport bij een recordtemperatuur niet overleefd hadden. Varkens zweten niet en kunnen slecht tegen de hitte. “In Nederland is de afspraak dat veetransporten stoppen bij 35 graden”, laakt Animal Rights het ontbreken van een hitteprotocol. Voor een keer is FEBEV het eens met de dierenrechtenorganisatie want de slachthuizenfederatie zag het probleem aankomen. “De meest pragmatische oplossing is het wettelijk bepaalde begintijdstip voor slachten vervroegen zodat dieren niet op het heetst van de dag vervoerd worden. Voor donderdag en vrijdag bereikten we daarover een akkoord met het Voedselagentschap”, zegt FEBEV-bestuurder Michael Gore, die hier in overleg met de overheid een structurele oplossing van wil maken.
25 juli 2019  – Laatst bijgewerkt om 14 september 2020 14:51
Lees meer over:

Animal Rights vraagt om veetransporten op zomerse dagen te verbieden. De organisatie filmde het lossen van varkens bij het slachthuis in Zele, en zag hoe vier dieren het transport bij een recordtemperatuur niet overleefd hadden. Varkens zweten niet en kunnen slecht tegen de hitte. “In Nederland is de afspraak dat veetransporten stoppen bij 35 graden”, laakt Animal Rights het ontbreken van een hitteprotocol. Voor een keer is FEBEV het eens met de dierenrechtenorganisatie want de slachthuizenfederatie zag het probleem aankomen. “De meest pragmatische oplossing is het wettelijk bepaalde begintijdstip voor slachten vervroegen zodat dieren niet op het heetst van de dag vervoerd worden. Voor donderdag en vrijdag bereikten we daarover een akkoord met het Voedselagentschap”, zegt FEBEV-bestuurder Michael Gore, die hier in overleg met de overheid een structurele oplossing van wil maken.

Woensdag kondigde het KMI voor het eerst code rood af. In België werd de hoogste temperatuur ooit gemeten, net geen 40 graden. Animal Rights had voor de hittegolf al gewaarschuwd voor mogelijk dierenleed, en ging op deze tropische dag filmen bij een Belgisch en Nederlands slachthuis. De dierenrechtenactivisten zagen bij Porc Meat in Zele hoe vier varkens het transport niet overleefd hadden en dood achterbleven op de loskade. Eerder deze week schreven we nog dat varkens al hittestress kunnen ervaren bij temperaturen boven 25 à 27 graden.

Tijdens de vorige hittegolf een maand geleden filmde Animal Rights reeds bij diverse slachthuizen hoe trailers met varkens en runderen in de brandende zon stonden te wachten voor diverse slachthuizen, waaronder ook Porc Meat. Hitte bezorgt de dieren stress en kan in erge gevallen tot de dood leiden. Campagneleider Erwin Vermeulen vindt dat veehouders, transporteurs en slachthuizen zich onverantwoordelijk gedragen tegenover de dieren. Animal Rights bepleit een hitteprotocol naar Nederlands voorbeeld, waar veetransporten worden stopgezet als de temperatuur oploopt tot 35 graden.

Slachthuizenfederatie FEBEV wou het probeleem enkele weken geleden al aankaarten via de media, maar vond toen geen gehoor. Door de beelden van dode varkens is er plots wel aandacht voor het risico op dierenleed tijdens oververhitte transporten. “De oplossing die onze voorkeur geniet, is de transporten ’s nachts laten gebeuren”, zegt FEBEV-bestuurder Michael Gore. Daartoe moet eerst een wettelijk obstakel uit de weg geruimd worden, namelijk het Koninklijk Besluit dat slachthuizen verbiedt om voor vijf uur ’s morgens te starten met slachten. Zo verzekert het Voedselagentschap (FAVV) zich ervan dat er altijd een dierenarts met opdracht aanwezig is in het slachthuis. “Ondertussen ging het FAVV akkoord met een uitzonderingsmaatregel zodat er donderdag en vrijdag vroeger gestart kan worden. Bij een nieuwe hittegolf in de komende weken zal dat opnieuw kunnen.”

Volgens de topman van FEBEV zullen vooral varkens gebaat zijn bij de maatregel omdat transporteurs dagelijks twee ritten met varkens voor hun rekening nemen. “Kan een slachthuis pas om vijf uur starten, dan riskeert de transporteur bij zijn tweede rit in de file terecht te komen en moeten de varkens de hoge temperaturen trotseren. Vrachtwagens zijn wel uitgerust met ventilatoren, maar die brengen weinig soelaas als de buitenlucht zo warm is als nu. Heel wat slachthuizen maken daarom reeds de afspraak met hun transporteur dat hij klaar moet zijn voor het heetst van de dag.” Michael Gore is opgelucht dat er nog een betere manier gevonden is om dieren niet onnodig te laten lijden in de hitte. Met de bevoegde overheden, meer bepaald de Vlaamse dienst Dierenwelzijn en het Voedselagentschap, zit hij samen om dit nog voor het jaareinde formeel uit te werken.

Op basis hiervan kan er in de toekomst een structurele regeling getroffen worden, waarbij het inderdaad verplicht wordt om vanaf een bepaalde hoge temperatuur alleen nog 's nachts te vervoeren en op tijd te beginnen met slachten, bevestigt Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts. “We vragen vanuit Vlaanderen al langer om nachttransporten mogelijk te maken bij extreem warm weer. We zijn dan ook erg blij dat het FAVV nu ingaat op onze vraag en die van de sectoren.” De minister haalt daarnaast nog een andere oplossing aan voor het dierentransport tijdens een periode van hitte: “Ik wil ook gaan naar een ondersteuning van mobiele slachthuizen, zodat de slachtplaats naar de kweekplaats toe kan komen en er helemaal geen moeizame transporten meer nodig zijn.”

Bron: eigen verslaggeving / Belga

Beeld: Animal Rights

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek