Beedrop helpt lokale handel marktaandeel terugwinnen

Beedrop, de online marktplaats voor voeding, heeft een prima 2017 achter de rug. Het bedrijf verdubbelde zijn omzet en verwelkomde meer dan 120 nieuwe handelaars en producenten. Beedrop noemt het succes een direct gevolg van “het unieke aanbod tegen ongezien lage prijzen voor zowel handelaar, producent als consument”. “Onze low-cost pakjesdienst voor voeding is een manier voor lokale handelaars en producenten om opnieuw marktaandeel terug te winnen van de supermarkten”, klinkt het.
14 februari 2018  – Laatste update 4 april 2020 15:39
Lees meer over:

Beedrop, de online marktplaats voor voeding, heeft een prima 2017 achter de rug. Het bedrijf verdubbelde zijn omzet en verwelkomde meer dan 120 nieuwe handelaars en producenten. Beedrop noemt het succes een direct gevolg van “het unieke aanbod tegen ongezien lage prijzen voor zowel handelaar, producent als consument”. “Onze low-cost pakjesdienst voor voeding is een manier voor lokale handelaars en producenten om opnieuw marktaandeel terug te winnen van de supermarkten”, klinkt het.

Beedrop is een volledig Vlaams bedrijf dat sinds 2015 lokale aanbieders van voeding online en onder één dak samenbrengt. Via de website Beedrop.be krijgen speciaalzaken, lokale producenten en landbouwers toegang tot de snel groeiende onlinemarkt. Beedrop organiseert wekelijks of tweemaal per week een afhaling van voeding, drank en huishoudproducten bij handelaars en producenten. Die worden onmiddellijk daarna gecombineerd afgeleverd bij de consument die geniet van gratis levering van authentieke, lokale producten aan de winkelprijs.

Het bedrijf beschikt daarbij over 38 lokale logistieke regio’s in Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Het verwacht een versnelde uitbreiding van die logistiek tot zo’n 120 lokale logistieke organisaties binnen afzienbare tijd. Alle combinaties van de pakketten, de optimalisering van de routings en de vele interacties tussen alle actoren (aanbieder, consument, koerier en Beedrop zelf) worden volledig geautomatiseerd afgehandeld.

“Met onze innovatieve aanpak realiseren we een zeer milieuvriendelijke en goedkope oplossing om producten rechtstreeks bij de consument te krijgen. De gecombineerde manier van ophalen en afleveren wordt collectief boodschappen genoemd”, zegt Stefan Van Overbeke, oprichter en CEO van het e-commercebedrijf. Die aanpak valt vandaag al in de smaak van bijna 400 lokale aanbieders van voeding en dranken en bij de meer dan 5.000 regelmatige gebruikers en ruim 42.000 geregistreerde gebruikers.

Beedrop heeft zijn logistieke principes gehaald bij de bij. “Een bij verzamelt nectar van bloem tot bloem, om die uiteindelijk af te leveren in de vele honingraten van de bijenkolonie. Net als Beedrop zetten bijen hun levensmiddelen af waar ze nodig zijn. Daarbovenop symboliseert de bij ook het respect voor milieu. Door ervoor te zorgen dat verschillende boodschappen centraal worden opgehaald en dit slechts eenmaal per week, kan Beedrop de CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen”, luidt het.

Het bedrijf beweert door haar low-cost logistiek een disruptieve methode ontwikkeld te hebben die e-commerce versneld ingang kan doen vinden in de markt van voeding, dranken en huishoudproducten. “Beedrop is in de logistiek wat Ryanair is in de luchtvaart. Door de processen helemaal opnieuw uit te vinden en te schrappen wat overbodig is, kan een veel goedkopere logistiek gerealiseerd worden.” Op termijn wil Beedrop ook voor aanbieders van niet-voeding leveringen gaan uitvoeren. Ook retours van bijvoorbeeld kleding al dan kunnen aangeboden worden.  

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek