Belgen eten weer meer brood

Belgen eten weer meer brood, zo blijkt uit cijfers van het Instituut Brood en Gezondheid op basis van data van onderzoeksbureau GfK. En dit na een dalende broodconsumptie de voorbij tien jaar. “In de eerste helft van 2019 is een stijging van 1,5 procent in het volume van brood te zien en een stijging van 2,1 procent in waarde (omzet), gemeten ten opzichte van dezelfde periode in 2018”, laat het Instituut Brood en Gezondheid weten.
26 september 2019  – Laatst bijgewerkt om 4 april 2020 15:49

Belgen eten weer meer brood, zo blijkt uit cijfers van het Instituut Brood en Gezondheid op basis van data van onderzoeksbureau GfK. En dit na een dalende broodconsumptie de voorbij tien jaar. “In de eerste helft van 2019 is een stijging van 1,5 procent in het volume van brood te zien en een stijging van 2,1 procent in waarde (omzet), gemeten ten opzichte van dezelfde periode in 2018”, laat het Instituut Brood en Gezondheid weten.

De positieve lijn in het broodvolume werd vorig jaar reeds ingezet. “Maar die bleef toen beperkt tot een vermindering van de daling van 3,2 procent in 2017 tot 2 procent in 2018”, klinkt het bij het Instituut Brood en Gezondheid. “De verbetering die we nu zien is deze keer een échte stijging. Het broodvolume steeg in de eerste helft van 2019 met 1,5 procent. Tegen het eind van dit jaar verwachten we dat daar nog wat bijkomt, zodat de volumestijging over heel 2019 zal oplopen tot 1,9 procent.”

Eerder dit jaar liet het Instituut Brood en Gezondheid vzw, binnen het kader van de door de EU gefinancierde campagne ‘Brood van Europa, een Goed Verhaal’, het imago van brood meten. Ook toen werd een herstel vastgesteld. “De Belgen hebben met geen enkel ander voedingsproduct zo’n hoge emotionele connectie dan met brood”, klinkt het. “Ook kan ruim 70 procent van de Belgen zich geen leven voorstellen zonder brood en vindt ruim 80 procent van de Belgen dat brood uitstekend past in een gebalanceerd voedingspatroon.”

Met de stijging in het broodvolume en het positieve imago lijkt de eerdere twijfel bij consumenten rondom de gezondheidsaspecten van brood in grote mate te zijn weggenomen. “Brood wordt vooral gegeten om de smaak, de voedingswaarde en uit gezondheidsoverwegingen, maar ook de prijs, het gemak en het feit dat brood gewoon goed vult, zijn belangrijke koop- en eetaspecten”, besluit het Instituut Brood en Gezondheid.

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek