Belgische recorddeelname aan Anuga in Duitsland

Een recordaantal Belgische exporteurs was half oktober aanwezig op Anuga in Keulen, de grootste levensmiddelenvakbeurs ter wereld. VLAM coördineerde de deelname en zette er drie groepsstanden op voor 41 handelaars in zuivel, pluimvee, konijn en rund- en varkensvlees. “Op Anuga bouwen de bedrijven vooral hun bestaande relaties uit. Het is de ideale gelegenheid om een breed klantenbestand op korte termijn te kunnen ontmoeten”, legt VLAM uit.
27 oktober 2015  – Laatste update 14 september 2020 14:32
Lees meer over:

Een recordaantal Belgische exporteurs was half oktober aanwezig op Anuga in Keulen, de grootste levensmiddelenvakbeurs ter wereld. VLAM coördineerde de deelname en zette er drie groepsstanden op voor 41 handelaars in zuivel, pluimvee, konijn en rund- en varkensvlees. “Op Anuga bouwen de bedrijven vooral hun bestaande relaties uit. Het is de ideale gelegenheid om een breed klantenbestand op korte termijn te kunnen ontmoeten”, legt VLAM uit.

Elke twee jaar vindt Anuga plaats in het Duitse Keulen. De internationale levensmiddelenbeurs telt 7.063 standhouders uit 108 landen, 160.000 bezoekers uit 192 landen en dat allemaal op een oppervlakte van 284.000 vierkante meter. “Met 89 procent buitenlandse standen en 68 procent bezoekers van buiten Duitsland bevestigt Anuga zijn rol als wereldbeurs”, stelt VLAM. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Anuga met stip in de agenda staat van al wie handelt in voedingsmiddelen. De beurs is opgedeeld in tien kleinere beurzen die per thema zijn gegroepeerd: Anuga Meat, Anuga Frozen Food, Anuga Dairy, enz.

Flanders Investment & Trade (FIT) coördineert de Belgische standen voor de verwerkte producten op de beurs. Dit jaar waren er 49 exportbedrijven aanwezig. Voor de versproducten neemt VLAM de organisatie op zich. Dit jaar namen zes zuivelbedrijven, één konijnenvleesexporteur en acht pluimveeleveranciers deel. Belgian Meat Office, onderdeel van VLAM, verwelkomde 26 bedrijven op de vleesstand. Tijdens de beurs kreeg de Belgische delegatie bezoek van de commissie Landbouw van het Vlaams Parlement. De parlementsleden kregen een rondleiding en toelichting over het belang van de Duitse markt voor de export van Belgische versproducten.

Duitsland is de belangrijkste handelspartner van België. Landbouwproducten zijn goed voor zowat vier procent van onze export naar Duitsland, goed voor een waarde van meer dan twee miljard euro per jaar. “Het retaillandschap van Duitsland is zeer specifiek: onder de 21.800 supermarkten zijn er maar liefst 16.000 discounters en daar bovenop telt het land nog 21.000 zelfstandige detailhandelaars. Het is duidelijk dat Duitsland een enorm potentieel biedt als handelspartner”, klinkt het bij VLAM. Wat pluimveevlees betreft, gaat 9 procent van de Belgische afzet naar Duitsland. Nog belangrijkere exportlanden voor ons zijn Frankrijk (30%), Nederland (25%) en het Verenigd Koninkrijk (10%).

Op vlak van zuivel gaat 79,5 procent van de Belgische export naar de Europese markt, de overige 20,5 procent gaat naar derde landen. Opvallend is dat tussen 2010 en 2014 de export, zowel naar Europese als naar verre bestemmingen, een groei van 23 procent liet optekenen. In 2014 rondde de Belgische zuivelexport naar Duitsland de kaap van 500.000 ton, goed voor een volumeaandeel van 23 procent van de totale Belgische zuivelexport. In waarde staat Duitsland op de derde plaats met een aandeel van 14 procent. Nederland is met 20 procent onze belangrijkste zuivelklant, gevolgd door Frankrijk met 18,5 procent.

De stand van Belgian Meat Office op Anuga bood onderdak aan maar liefst 20 leveranciers van varkensvlees en zes van rundvlees. Net geen kwart (24%) van het vers vlees dat België uitvoert, heeft Duitsland als bestemming. Voor varkensvlees haalt Duitsland zelfs een aandeel van 30 procent, goed voor ongeveer 300.000 ton. Wel waarschuwt VLAM ervoor dat de handel er rekening mee moet houden dat Duitsland steeds meer zelfvoorzienend wordt en dat er strenge voorschriften zijn qua oorsprongsvermelding, waarbij ook de niet-verplichte regio-vermelding ingevoerd werd. Bovendien beloont de Duitse markt initiatieven rond dierenwelzijn.

Beeld: VLAM

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek