Belgische veilingen verkennen nieuwe horizonten

In de marge van het bezoek van Vlaams minister-president Geert Bourgeois aan India doen zowel Filip Fontaine van BelOrta als Erik Champagne en Marc Evrard van Belgische Fruitveiling hun verhaal over de exportopportuniteiten in India en elders. Want ook in de betere Braziliaanse en Vietnamese supermarkten zullen binnenkort Belgisch fruit en misschien zelfs groenten te vinden zijn. “Al die aandacht voor die nieuwe kansen zorgt ervoor dat ook onze telers thuis zien welke inspanningen we leveren om hun fruit aan de man te brengen”, aldus Filip Fontaine.
9 november 2017  – Laatste update 14 september 2020 14:42
Lees meer over:

In de marge van het bezoek van Vlaams minister-president Geert Bourgeois aan India doen zowel Filip Fontaine van BelOrta als Erik Champagne en Marc Evrard van Belgische Fruitveiling hun verhaal over de exportopportuniteiten in India en elders. Want ook in de betere Braziliaanse en Vietnamese supermarkten zullen binnenkort Belgisch fruit en misschien zelfs groenten te vinden zijn. “Al die aandacht voor die nieuwe kansen zorgt ervoor dat ook onze telers thuis zien welke inspanningen we leveren om hun fruit aan de man te brengen”, aldus Filip Fontaine. 

Veel enthousiasme deze dagen bij de grote fruitveilingen van ons land, want in de loop van amper enkele weken vertrekken de eerste konvooien Belgische peren naar Brazilië en Vietnam. En ook in India wordt volop onderhandeld voor een betere markttoegang voor hardfruit. BelOrta tekende in Mumbai dan weer een akkoord om ook Belgische groenten naar India uit te voeren. “Tuurlijk opent een koninklijk bezoek deuren”, aldus Filip Fontaine van BelOrta. “De aanwezigheid en erkenning werkt bij onze buitenlandse klanten, tegelijkertijd zorgt al die aandacht ervoor dat onze telers thuis zien welke inspanningen we doen om hun fruit aan de man te brengen.”

“Dat we met andere woorden goed werk doen als coöperatieven”, aldus nog Fontaine. “Met dit soort missies wordt duidelijk dat België veel meer is dan het land van bier, chocolade en diamanten. We hebben de afgelopen jaren achter de schermen al enorm hard gewerkt om de weggevallen Russische markt te compenseren. We wisten al lang dat Rusland een heel wisselvallige markt was.” Eerst was er China, dan kwam India in 2009 in beeld. Na wat experimenteren met soorten bleek vooral de joly red-appel - speciaal ontwikkeld voor de Zuid-Aziatische markt - in de smaak te vallen bij de vroegere Britse kolonie.

“Hoe zoeter, hoe liever”, aldus Marc Evrard van BFV. “De peren kwamen maar mondjesmaat op gang, omdat er geen of amper gekoelde opslag en transport was. Maar daar is intussen stilaan verandering in gekomen. Nu voeren we ook meer conference uit naar India. En intussen ook, voor het eerst, en nog wel deze week: de eerste peren naar Brazilië. En volgende week arriveren er BFV-peren in Vietnam. Weer een nieuwe markt, met tachtig miljoen inwoners.”

Veiling BelOrta zet in India dan weer een opgemerkte stap richting groenten. "We hadden hier al contacten opgebouwd rond fruit, met appelen en peren”, aldus Fontaine. “Maar nu willen we dat opentrekken, er is zeker een markt voor. Welke groenten? We denken aan komkommer, paprika, spruitjes. We hebben nu al een samenwerking met verdelers, via het akkoord met de Indiase importeur IG willen we die banden nog opdrijven de komende drie jaar. We wachten enkel nog op fytosanitaire goedkeuring. We hopen volgend jaar de eerste groenten naar India op transport te zetten.”

Voor dit jaar is de tegenvallende appeloogst wel een pijnpunt. “De Indiërs willen graag nog meer joly red-appelen, maar dat is een probleem”, zo klinkt het. “Door de vorst is de appeloogst mislukt, we hebben amper genoeg voor de Belgische markt. Terwijl onze klanten hier de voorbije dagen gevraagd hebben naar een verhoging van de import. Maar dat gaat gewoonweg niet. Tegelijk kunnen we ook niet helemaal niets meer transporteren naar India, je moet die markt warm houden. Zorgen dat de klanten volgend jaar niet met een ander gaan samenwerken. We weten dat we hen volgend seizoen opnieuw nodig hebben. Maar met een levend product heb je dat uiteindelijk niet in de hand.” 

Bron: Het Belang van Limburg

Beeld: Belorta

Gerelateerde artikels

Er zijn :newsItemCount nieuwe artikels sinds jouw laatste bezoek